Verzoek tot bijeenroeping gemeenteraadscommissie Grondgebiedzaken - 3 februari, 20h Oranjezaal

Op 18 januari 2014

Datum van indiening verzoek: 15 januari 2014

Indieners verzoek

  • Jeroen Overmeer (N-VA)
  • Frederik Boone (N-VA)
  • Pascale Vanaudenhove (Open Vld)

Betrokken commissieleden vertegenwoordigen meer dan 1/3e van het aantal commissieleden en hebben dan ook het recht om aan de commissievoorzitter, de heer Jos Uyttebroek (sp.a), te vragen om de commissie Grondgebiedzaken bij elkaar te roepen.

Intussen is er gehoor gegeven aan onze vraag. Deze commissie zal plaatsvinden op maandag 3 februari om 20u in de Sint-Joriszaal van het stadhuis.

Agenda

  1.  Goedkeuring aanpassing aan mobiliteitsplan 2011 m.b.t. knip op de Markt
  2. Goedkeuring aanpassingen aan mobiliteitsplan 2011 in het kader van Minder Hinder en meer veiligheid, als gevolg van de vele werkzaamheden in de stad Diest

Voorstel van beslissing

Agendapunt 1

  • De commissie keurt de voorgestelde aanpassing aan het mobiliteitsplan van 2011 tot schrapping van de plannen voor een knip op de Markt goed. Deze aanpassing zal voor definitieve goedkeuring worden voorgelegd op de eerstkomende gemeenteraad.

 Agendapunt 2

  •  De commissie gaat akkoord met de volgende aanpassingen aan het mobiliteitsplan van 2011 om de hinder als gevolg van de vele werkzaamheden in het stadscentrum zo veel mogelijk te beperken en de veiligheid te verbeteren:
    1. Het wordt voortaan toegelaten om vanuit de Markt (zone Casino) via de Allerheiligenberg en de Egide Alenusstraat richting Leuvensestraat te rijden (en zo naar Leuven, Aarschot of Hasselt).
    2. Er wordt een oranje richtingaanwijzer richting Leuven – Aarschot – Hasselt geplaatst ter hoogte van de Belfius-bank richting de Allerheiligenberg (zodat mensen niet nodeloos naar de Koning Albertstraat en de Schaffensestraat gestuurd worden).
    3. In de Schaffensestraat worden een aantal parkeerplaatsen weggenomen om plaats te maken voor een extra rijstrook zodat mensen die rechtsaf moeten aan de Schaffensepoort sneller kunnen voorsorteren. Er moeten hier ook duidelijke wegmarkeringen op de straat aangebracht worden.
    4. Het wordt toegestaan om op het einde van de Koning Albertstraat op de kruising met de Schaffensestraat rechtsaf te slaan om zo de Begijnenstraat in te rijden. Op die manier ontlasten we het kruispunt op de Schaffensepoort gevoelig.
    5. Bij de aansluiting van de Nicolas Welterstraat op de Koningin Astridlaan worden er twee rijstroken aangelegd zodat er zowel naar links als naar rechts voorgesorteerd kan worden. Zodra de werkzaamheden in het kader van “Demer door Diest” afgelopen zijn, wordt hetzelfde gedaan aan het einde van de Statiestraat op de aansluiting met de Demerstraat.
    6. De recent reeds uitgevoerde aanpassing in de Michel Theysstraat (toelating om van daaruit de Schaffensestraat in te rijden) wordt geformaliseerd in het mobiliteitsplan.
  • De commissie gaat ermee akkoord dat het stadsbestuur alle aanpassingen waarover in de commissie reeds een akkoord bereikt werd, uit veiligheidsoverwegingen met onmiddellijke ingang kan uitvoeren zodat de hinder voor de inwoners en de handelaars zo snel mogelijk beperkt kan worden en de veiligheid verbeterd.
  • Op de eerstvolgende gemeenteraad worden alle aanpassingen voor goedkeuring voorgelegd.

 Toelichtingsnota

Agendapunt 1

In het kader van het mobiliteitsplan dat door toenmalig schepen van Mobiliteit Flor Koninckx (sp.a) in 2011 werd ingevoerd, werd beslist dat er in de toekomst een knip op de Markt zou komen. Auto’s zouden niet langer van de Markt naar de Koning Albertstraat kunnen rijden. Op de gemeenteraad van 6 januari 2014 kondigde burgemeester Jan Laurys (DDS) aan dat het stadsbestuur intussen beslist had dat die knip er niet zou komen. Voor de oppositiepartijen was dit een verrassende maar positieve boodschap, want zij waren nooit een voorstander van die knip geweest.

Op 9 januari 2014 doet de burgemeester echter een nogal vreemde uitspraak hierover in Het Nieuwsblad: “De knip werd vroeger gekoppeld aan de realisatie van de centrumparking. Intern staat echter niemand nog achter die knip zodat de kans onbestaande is dat die zal uitgevoerd worden. Ik dacht voldoende draagvlak te hebben om dit op de gemeenteraad zo te stellen.” Die laatste zin suggereert dat de burgemeester intussen teruggefloten werd door zijn coalitiepartner sp.a-groen, die tot op heden altijd een voorstander van die knip gebleven is.

De indieners van dit verzoek vragen aan de betrokken schepen van Mobiliteit en tevens burgemeester Jan Laurys om in de commissiezitting toelichting te geven bij deze vreemde communicatie alsook uitsluitsel over wat nu precies het standpunt is van het huidige stadsbestuur. Gezien de verklaring van de burgemeester op de jongste gemeenteraad en het grote belang van deze beslissing voor de algemene mobiliteit in het stadscentrum van Diest, vragen de indieners ook een formele goedkeuring van de beslissing tot aanpassing van het mobiliteitsplan 2011 en definitief af te zien van de plannen voor een knip op de Markt.

 

Agendapunt 2

De werken in het kader van “Demer door Diest” komen nu terecht in fase 3 en 4, waardoor zowel de Demerstraat als de Kaai open gegooid worden. Dit zorgt voor ernstige bijkomende mobiliteitsproblemen in de stad, een moeilijke doorstroming van verkeer en een groot verlies aan centraal gelegen parkeerplaatsen. Deze hinder kan bezwaarlijk ‘tijdelijk’ genoemd worden, want volgens het stadsbestuur zal dit ongeveer 2 jaar duren. Als gevolg daarvan vrezen ook vele handelaars en horeca-uitbaters in Diest voor een ernstig verlies van inkomsten.

Bijkomend zijn nu ook de werken van Ginco Projects gestart op de hoek van de Botermarkt, de Sint-Jan Berchmansstraat en de Leuvensestraat. Ook die werkzaamheden dreigen voor ernstige mobiliteitsproblemen te zorgen.

Het is de verantwoordelijkheid van een stadsbestuur om in het kader van Minder Hinder alle nodige en mogelijke maatregelen te nemen om de hinder als gevolg van al deze werkzaamheden zo sterk mogelijk te beperken. In het kader daarvan stellen we voor om alle mogelijke maatregelen te bespreken in de commissie Grondgebiedzaken in aanwezigheid van de schepen van Mobiliteit en tevens burgemeester Jan Laurys.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is