Nieuwe gele vuilzak voor keukenafval bijna niet beschikbaar in verkooppunten

Op 3 januari 2022, over deze onderwerpen: Milieu & Energie, Nieuws van de Gemeenteraad, Ruimtelijke ordening

Vanaf 1 januari is het nieuwe systeem van afvalophaling Optimo van start gegaan. Daarbij hoort ook de nieuwe gele zak, die moet dienen voor uw keukenafval. Over de ophaling zelf is er reeds veelvuldig gecommuniceerd. Het bleef echter een pak stiller over waar die nieuwe gele zak dan juist te vinden is. N-VA Diest nam de proef op de som en trok vandaag langs de verschillende Diestse supermarkten om te kijken hoe het zit met die beschikbaarheid.

De tocht leidde ons langs zeven supermarkten, zijnde:

• Aldi
  • Lidl
  • Carrefour
  • Delhaize
  • Spar
  • Colruyt
  • Proxy Delhaize Schaffen

Van deze zeven:

• was er 1 die de gele vuilzakken voorradig had
  • waren er 3 die geen voorraad hadden en verwachten voorraad te ontvangen in de komende dagen
  • was er 1 die geen voorraad had en zelfs geen voorraad zal ontvangen in de hele week
  • waren er 2 die geen vuilzakken van Limburg.net verkopen

Er is wel nog voorraad op het stadhuis, dus indien u op zoek moet, kan u daar ook terecht. Wees wel gewaarschuwd: de openingsuren van het stadhuis zijn een stuk beperkter dan die van een supermarkt.

Zeer belangrijk: indien u geen compostoptie hebt, zal de gele zak voor praktisch al uw etensafval dienen en neemt daarin dus een grotere rol in dan door het stadsbestuur wordt vermeld. Je krijgt van deze zakken, in tegenstelling tot de gewone huisvuilzakken, geen groot starttegoed. Er volgt enkel een testpakket van 3 zakken die worden verdeeld eind januari. Waarom wordt dit pakket pas zo laat uitgedeeld? Goede vraag. Wij stelden de vraag alvast aan het stadsbestuur. U weet het meteen wanneer wij het vernemen.

Wat moet u dan doen met uw keukenafval indien u voor donderdag/vrijdag niet aan een rol gele zakken geraakt? Goede vraag. Volgens de sorteergids van Limburg.net mag dat afval alvast niet meer in de gewone huisvuilzak. Wij stelden de vraag aanhet stadsbestuur. U weet het meteen wanneer wij het vernemen.

Conclusies:

• Tijdens de opstart van Optimo zijn er nagenoeg geen nieuwe gele zakken beschikbaar in de winkels
  • Er is de komende dagen nog geen beterschap op komst
  • Er zijn nog een hoop vraagtekens waar de stadscommunicatie op voorhand geen antwoord op gegeven heeft