N-VA Diest kiest voor constructief overleg om zwemgelegenheid op de Halve Maan weer op de tafel te leggen

N-VA Diest is tevreden met het besluit om alle opties voor een zwemgelegenheid op de Halve Maan open te houden. De partij onthield zich de voorbije dagen van commentaar om te focussen op het inhoudelijk overleg. Dat zich uit in de toevoeging van een amendement dat door N-VA werd voorgesteld en vanmiddag op de provincieraad werd toegevoegd. Dit amendement laat ook de opties toe voor renovatie of nieuwbouw.

Overleg met de provincieraadsleden heeft geloond

N-VA Diest koos ervoor om niet impulsief te communiceren naar aanleiding van de heisa op sociale media, maar te vertrouwen op ons inhoudelijk werk via de provincieraad. “De N-VA fractie heeft zich tijdens de extra gemeenteraad van de stad Diest onthouden omdat we niet volledig achter de tekst stonden, niet omdat we het oneens waren met de intentie om een zwemgelegenheid te voorzien. Bovendien zijn we van mening dat onze onthouding het overleg met de provincie ten goede kwam.” Het resultaat daarvan zagen we op de provincieraad in de vorm van een amendement om alle opties opnieuw mogelijk te maken, inclusief renovatie of nieuwbouw.

Geen harde sluiting

Een harde sluiting van het zwembad is sowieso niet aan de orde. “Dat is ook niet wat de provincie vooropstelt, al kon de communicatie wel wat beter. Waterpret in de Halve Maan zal steeds mogelijk zijn. We moeten nu met alle betrokkenen kijken hoe we dat kunnen invullen, waarbij alle mogelijkheden worden opengehouden.”

Slechte staat

De feiten mogen hierbij niet genegeerd worden: de zwembaden van de Halve Maan zijn op het einde van hun levensduur. De onderhouds- en herstellingskosten zijn astronomisch hoog, en moeten betaald worden met onze belastingcenten. Een oplossing dringt zich op.” Die moet voor N-VA Diest duurzaam en structureel zijn. “Mocht de provincie deze problematiek negeren, dan zou plotsklaps het zwembad definitief moeten sluiten bij een zoveelste technisch defect. Er waren ook in het recente verleden ook al tijdelijke sluitingen door technische storingen.”

Gecombineerde oplossing

N-VA Diest benadrukt dat het voorstander blijft van een gezamenlijk initiatief op vlak van zwembaden. Ook voor het binnenzwembad van de stad Diest moet er een oplossing gevonden worden. De gesprekken daarover zijn eerder al opgestart, maar sprongen af op de hoge eisen van het stadsbestuur. “Wij roepen zowel de provincie als het stadsbestuur op om opnieuw aan tafel te gaan rond dit project. Een gezamenlijk initiatief voor een binnen- en buitenbad zou een echte meerwaarde zijn voor de Diestenaar en een structurele oplossing op de huidige problemen.”