Gemeenteraad - 31 maart 2014

Op 31 maart 2014

Punt 13 - Meerjarenplan kerkfabriek Heilige Kind Jezus Kaggevinne

De N-VA fractie (met name Geert Nijs en Renaat Rijnders) vroeg naar duidelijkheid die helaas niet gegeven werd.

• De kerkelijke overheid (wie, waar, wanneer) heeft de desaffectatie van de kerk voor 2014 in een kerkenplan goedgekeurd? Feitenlijk wil dit zeggen dat de kerk vanaf 2015 niet meer gebruikt zal worden voor erediensten.
  • Vreemd is dat het bisdom wel gunstig advies geeft voor het meerjarenplan 2014-2019 van de kerkraad.
  • Het stadsbestuur daarentegen weigert nog verdere investeringen.
  • N-VA vraagt naar de nabestemming (het kerkenplan is al van september 2013) maar het stadsbestuur weet nog steeds niet wat ze met de kerk gaat doen.
  • Idem voor de pastorij waar er blijkbaar nog gewacht wordt op een “pastorijplan”.

Noot: toen N-VA Diest in het huis-aan-huis blad van september 2013 de nakende desaffectatie bekend maakte werd hier zeer boos op gereageerd door de federatiepastoor, terwijl dit toch een gedane zaak lijkt te zijn!

Punt 14 - Strategisch veiligheids- en preventieplan 2014-2017

Jeroen herhaalde hier wat hij op de politieraad ook al aangehaald had: hij herhaalde de visie van N-VA Diest voor een stevige aanpak i.v.m. veiligheid (inbraken, diefstal, drugsproblematiek, …). De politie verdient een pluim voor haar optreden. Streng optreden, bestraffing én preventie zijn niet noodzakelijk tegenstrijdig.

Mondelinge vragen

Toeristische brochure

Geert vroeg zich op ludieke wijze af hoe Jan BerchmansEigenlijk wou Geert weten hoeveeldeze brochures gekost hebben.

Bevlagging

Renaat kaart aan dat de vlaggen aan de Hasseltse Poort en de Leuvense Poort eerder uitgerafelde vodden zijn dan vlaggen. De week nadien werden de vlaggen vervangen!

Brug Zichemse Poort

Renaat vraagt om voldoende en tijdige info te geven aan de omwonenden, want de werken hebben blijkbaar maanden stil gelegen? Wanneer komt er een nieuwe autobrug?

Belangrijke mededelingen door het stadsbestuur

• Voor het huis Poche is er geen oplossing zolang Interleuven geen huurder vindt. Ook de burgemeester was niet blij met de reactie van Interleuven op hun bestuursvergadering.
    Gevolg: in een krantenartikel beschuldigt Interleuven de burgemeester van het vertellen van onwaarheden.
  • Het gemeentelijk basisonderwijs zal dan toch niet overgedragen worden naar een ander net.N-VA Diest is ontzettend blij met dit besluit en zal het gemeentelijk onderwijs blijven steunen.