Gemeenteraad - 28 januari 2013

Op 28 januari 2013

Samenstelling van de gemeenteraadscommissies

De gemeenteraadscommissies, die als taak hebben de besprekingen in de gemeenteraadszittingen voor te bereidenworden naar mening van N-VA Diest samengesteld via een zelfbedieningssysteem op maat van de meerderheid.

Niettegenstaande zwaar protest van N-VA zorgt de meerderheid dat ze extra aan de bak komt, nl. met 3 leden voor DDS, 2 leden voor sp.a-Groen, 2 leden voor N-VA en 1 lid voor Open VLD. Samen 8 leden terwijl het in de vorige coalitie met dezelfde meerderheid nog met 7 leden kon. Het Vlaams Belang heeft ook een vertegenwoordiger maar zonder stemrecht.

De Demer door Diest

Interpellatie door Renaat

Renaat wijst op de risico’s die zo een vaste drempel met zich meebrengt bij overstromingsgevaar in de wijk Speelhof (overstromingen van 1998). Hij stelt een andere oplossing voor.Demer door Diest: inlaat water Begijnendijk

Verder heeft hij ook vragen over de mogelijke renovatie van de Grote Beer (stuwen op de Demer) en de vraag om er een elektriciteitsturbine op waterkracht te plaatsen.

(Voor de volledige interpellatie, zie bijlage)

Stuw 'De Grote Beer' op de Demer

Geen gemeenteraad in juni, juli en augustus

Interpellatie door Frederik

Vermoedelijk omdat een schepen dan zijn vakantie gepland heeft waardoor in die periode de meerderheid (14 raadsleden) tegen oppositie (13 raadsleden) één stem tekort zou hebben in de gemeenteraad.
Ondertussen is er beslist om ook in juni een gemeenteraad te houden

(Voor de volledige interpellatie, zie bijlage)