«Vader met tweelingdochters op lijst»

Op 14 augustus 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018
Fien en Emma Boone

Bron: Het Nieuwsblad (editie Leuven-Hageland)

Diest - N-VA Diest heeft de lijst klaar waarmee ze naar de verkiezingen trekt. Geert Nijs (61) is lijsttrekker. Op plaats drie staat Frederik Boone. Ook zijn tweelingdochters, Emma en Fien Boone, staan op de lijst.

Geert Nijs is voorzitter van de N-VA-afdeling in Diest. Hij werkt al bijna veertig jaar als verpleegkundige in het Algemeen Ziekenhuis van Diest op de dienst Medische Beeldvorming. Nijs is ook al twintig jaar actief in de gemeenteraad. “Voor de toenmalige Volksunie was ik twaalf jaar gemeenteraadslid”, zegt hij. “Na het uiteenvallen van de Volksunie zei ik de politiek vaarwel, maar in 2010 werd ik weer actief.”

Debuut

Op de tweede plaats staat huidig gemeenteraadslid en onderwijzeres op rust Lydia Mertens (72). Op de derde plaats prijkt Frederik Boone (46), huidig fractieleider in de gemeenteraad. Zijn negentienjarige tweelingdochters Emma en Fien staan op plaats 20 en 21. Lieve Sels staat op vier, Mario Kemps op vijf, Hilde Kaspers op zes en Marc Leys op zeven. Daarna volgen Fred Aerts, John Haes, Ilse Jannes, Dominique Bellen, Lieve Geurden, Albert Volders, Mart Sels en Louis Van Roey. Louis Van Roey maakt hiermee zijn debuut bij N-VA. Hij was vroeger actief voor Lijst Dedecker. Op de zestiende plaats staat Heidi Lemmens en daarna volgen Andy Vernelen, Selma De Winter, Herwig Sterckx, de zusjes Boone, Chris Flamaing-Bellen, Guido Reekmans, Micheline Bellen-Jannes en Solange Fastré. Daarna komt Renaat Rijnders, boegbeeld, gemeenteraadslid en secretaris van de afdeling.

Lijstduwer is Jeroen Overmeer. Hij trok de lijst in 2012, maar stapte om privéredenen uit de gemeenteraad. Hij is kabinetschef bij Vlaams minister-president Geert Bourgeois.