Uitstap uit projectvereniging De Merode zorgt voor financiële onzekerheid

Op 23 februari 2022, over deze onderwerpen: Cultuur & erfgoed, Nieuws van de Gemeenteraad

Tijdens de Diestse gemeenteraad van 21 februari 2022 stelde N-VA Diest enkele kritische vraagtekens bij de bijzonder vroegtijdige aankondiging van het stadsbestuur om uit projectvereniging De Merode te stappen. De opzegging geldt namelijk pas vanaf 2025, wat het een beslissing maakt voor het volgende bestuur. Daarnaast is er ook op financieel vlak onzekerheid over de resterende betalingen en in hoeverre De Merode nog wil investeren in een gemeente die niet gelooft in de toekomst van de vereniging.

N-VA Diest is verbaasd dat het stadsbestuur deze beslissing nu al maakt, terwijl men contractueel slechts zes maanden op voorhand moet beslissen voor een uitstap in 2025. Een vroeger vertrek is niet mogelijk door het aangegane contract van vijf jaar. Onderhandelen over de voorwaarden dient tevens te gebeuren vóór het verbreken van de samenwerking, niet erna. We kunnen enkel vaststellen dat er grote onzekerheid heerst en betwijfelen of er nog zal werk gemaakt worden van projecten voor een stad die de vereniging wil verlaten.

Projectvereniging De Merode is een intergemeentelijk samenwerkingsverband om bovenlokale subsidies aan te trekken en kennis en expertise te delen. Diest werd lid van de vereniging bij de oprichting in december 2020 en ging daar een contract van vijf jaar aan. Toch besliste men om al in september 2021 op te stappen om meer tijd en geld vrij te maken voor eigen projecten.

Als N-VA-fractie zijn wij voorstander om de samenwerking met De Merode niet te verbreken, zo verwoordt raadslid Lydia Mertens: “De Merode heeft als doel om meerdere gemeenten samen te brengen en te versterken op het vlak van cultuur en erfgoed. Wij ondersteunen dit initiatief en erkennen het belang hiervan voor onze stad.”