Oppositie verwijt meerderheid politieke recuperatie en ongepaste profileringsdrang

Op 24 april 2017, over deze onderwerpen: Nieuws van de Gemeenteraad
Gemeenteraad Diest - Het Nieuwsblad, 24.04.2017

Emotionele discussie over crowdfunding voor Ever Blossoming Garden

bron: nieuwsblad.be, 24 februari 2017 (Hedwig Neesen)

DIEST - Het is op zich al ongebruikelijk dat de meerderheidspartijen een interpellatie op de agenda van de gemeenteraad plaatsen maar maandagavond leidde dat in Diest ook nog tot een zeer gevoelige en hoogoplopende discussie. Fractieleidster van DDS Monique De Dobbeleer kondigde aan dat de gemeenteraadsleden en de leden van de OCMW-raad die tot de meerderheid behoren een bedrag van honderd euro storten voor de crowdfundingactie voor Ever Blossoming Garden. Dat is het landschapsmonument dat binnenkort wordt gecreëerd naar aanleiding van de tiende verjaardag van de moord op Annick Van Uytsel. De honderd euro komt overeen met de netto waarde van 1 zitpenning. De Dobbeleer vroeg ook aan de oppositiepartijen om hetzelfde te doen.

Raadslid Marc Florquin (SP.A-Groen) steunde als mede-indienaar het voorstel van De Dobbeleer. Hij benadrukte dat het monument geen herinnering moet zijn maar een boodschap naar de toekomst toe. Oppositieraadslid Christophe De Graef (Open VLD) stelde omzichtig dat heel wat leden van zijn fractie hun bijdrage al lang gestort hebben. Hij zei dat hij de “move” van De Dobbeleer niet begreep en ook niet apprecieerde en noemde het voorstel een politieke profilering in een zeer gevoelige zaak.

Oppositieraadslid Geert Nijs (N-VA) verweet De Dobbeleer dat ze de raadsleden voor een gewetensprobleem stelde. De raad had eerder al een noodtoelage voor Somalië gestemd. “De vraag is of we nu voor Afrika, voor Kenia of voor Annick moeten kiezen”, zei Nijs. Hij verwees op die manier impliciet naar het engagement van vader Eddy Van Uytsel om de droom van zijn dochter in Kenia verder waar te maken. “Annick zou ons allicht het juiste antwoord hebben gegeven”, zei Nijs. Volgens Nijs is een forfait van 100 euro voor sommigen 10% van hun politieke inkomen maar voor anderen ligt het procentueel veel lager. Nijs noemde het voorstel een politieke recuperatie van de gevoeligheid rond de herdenking van Annick. “Als u dit niet politiek zou gebracht hebben maar persoonlijk, zou het veel meer hebben bijgebracht”, besloot Nijs.

Zijn partijgenoot Renaat Rijnders (N-VA) stelde dat niemand kan gedwongen worden om zich politiek en publiek uit te spreken over deze zaak. “We worden hier emotioneel gechanteerd”, zei hij. (EN)

Zie ook  persknipsels:

Het Laatste Nieuws, 26/04/2017 (regio p. 17); 'Raadsleden ruziën over financiële bijdrage kunstwerk Annick Van Uytsel'
Het Belang van Limburg, 26/04/2017  (p. 26); Onenigheid over steun voor kunstwerk Annick Van Uytsel.