"Pukkelpop organiseert dancefestival op citadel" (NB, editie Leuven Hageland, 21.12.2017. p. 1.)

Op 20 december 2017, over deze onderwerpen: Cultuur en erfgoed, Nieuws van de Gemeenteraad
bron: Nieuwsblad (Leuven Hageland), 20.12.2017. p. 1

De grote organisatoren lijken de mogelijkheden van de citadel in Diest te ontdekken. In april 2018 komt er een groot house & technofestival, georganiseerd door de vzw achter Pukkelpop.

HEDWIG NEESEN

Nu de plannen voor de bouw van een ziekenhuis op de citadel zijn afgevoerd, wordt gezocht naar een creatieve invulling van de site. Naar aanleiding van een interpellatie op de gemeenteraad van raadslid  Frederik Boone (N-VA) (* tekst van de interpellatie: onderaan dit scherm) blijkt dat er in 2018 een nagelnieuw house & technofestival op het terrein plaatsvindt.

De organisatoren zijn niet van de minsten. Het gaat om de vzw Humanistische Jongeren, in feite is dat het vehikel dat de organisatie van Pukkelpop overkoepelt. Het evenement vindt plaats op zaterdag 21 april 2018 en de organisatoren mikken op 2.000 deelnemers.

De datum van het housefestival is bijzonder ongelukkig. Op dezelfde dag staat namelijk al de grote scoutsfuif in Diest geprogrammeerd. “De scouts hadden die datum al langer gereserveerd”, zegt burgemeester Jan Laurys (DDS). “Het was de bedoeling om het nieuwe festival op 30 september te organiseren, maar die datum kon uiteindelijk niet voor een paar belangrijke artiesten. We zoeken nu naar een oplossing. De organisatie van Pukkelpop is ook niet blij met deze samenloop van omstandigheden, omdat ze absoluut lokale verankering nodig heeft.”

Strenge controle

Laurys laat er ook geen twijfel over bestaan dat er een strikte controle zal zijn op de veiligheid en de geluidsoverlast. Het festival moet ten laatste om 1 uur afgelopen zijn. Gemeenteraadslid Boone wilde nog weten of er al weigeringen waren geweest om met een gelijkaardig evenement uit te pakken op de site. Jan Laurys bevestigde dat de organisatoren van het vroegere dancefestival Luna Festa geen toestemming hadden gekregen. Hij verantwoordde dat vanuit het voortschrijdend inzicht**, over het gebruik van deze unieke locatie. De burgemeester gaf verder nog aan dat hij met drie bouwpromotoren praat over de verdere ontwikkeling van de site. “Allicht schrijven we een internationale ontwerpwedstrijd uit voor de realisatie van het domein”, zegt hij. Het stadsbestuur reserveert alvast 540.000 euro voor werken die de toegang tot het domein moeten verbeteren.

** Mijn bedenking:
Burgemeester Jan Laurys gebruikte mooie woorden als "voortschrijdend inzicht" maar de boodschap bleef :
- Ja, wij hebben Luna Festa met een gelijkaardig voorstel wandelen gestuurd.
- Ja, de datum van het Scoutsbal lag al langer vast maar om één house-artist (DJ) ter wille te zijn hebben we de datum verzet naar wat toevallig de zelfde datum is als het Scoutsbal.
- Neen hoor, dergelijke house festivals hebben niet meer dan andere evenementen te lijden onder drugsproblemen.
Tja, het is allemaal wat ongelukkig gelopen voor de Scouts.

Voor mij is dit een duidelijke illustratie van de verhoudingen in dit bestuur. DDS bepaalt het beleid en SPA mag af en toe ook iets doen zoals dit house evenement georganiseerd door de rode pukkelpop-vrienden. Het succes van sp.a-Hasselt achterna ?

Wel jammer dat initiatieven uit Diest hier onder lijden :

- Luna Festa, enige tijd geleden nog door Marc Florquin bejubeld, maar nu afgewezen ten voordele van dit Pukkelpop-house evenement.

- Het Scouts-bal is sinds jaar en dag een referentie voor de jeugd van Diest. Ook als het doelpubliek verschillend is, zal dit evenement lijden onder het house festival.

Frederik Boone

__________

* Interpellatie raadslid  Frederik Boone (N-VA), gemeenteraad Diest van 18 december 2017

Aan de voorzitter van de gemeenteraad  van Diest

Verzoek tot interpellatie

Gelieve volgende interpellatie op de gemeenteraad 18 december 2017 te plaatsen

Onderwerp

Evenementen Citadel

Toelichting

Ik heb vernomen dat er op 21 april 2018 een underground techno/house-feest zal doorgaan op het Citadel. Dit zou georganiseerd worden door de mensen die ook pukkelpop organiseren (of een satellietorganisatie daarvan).

Erg vervelend is dat dit gelijktijdig is met het scoutsbal, een erg belangrijk evenement voor de scoutsafdelingen St-Lut & St-Jan. Zelfs als deze evenementen een verschillend doelpubliek hebben is dit nadelig voor het scoutsbal.

Hierbij heb ik volgende vragen :

- Kadert een techno-house feest in de evenementen-politiek van dit bestuur ? (Ik meen me te herinneren dat grootscheepse en luidruchtige evenementen niet op het Citadel zouden doorgaan).
- Klopt het dat andere kandidaat organisatoren om redenen van geluid en mogelijke overlast afgewezen werden ?
- Welke zijn de criteria bij het bepalen van partners voor evenementen ?
- Wanneer werd de datum van het techno/house-feest bepaald en was dit voor- of nadat de scouts een datum bepaald hadden?
- Techno/house-feesten hebben een kwalijke reputatie op vlak van geluidsoverlast en op vlak van handel en gebruik van verdovende middelen: worden hiervoor preventieve maatregelen getroffen?

Namens

Frederik Boone