Nieuwe huisstijl en stadslogo zijn zotte kosten

Op 13 maart 2023, over deze onderwerpen: Nieuws van de Gemeenteraad

Het stadsbestuur van Diest besliste eind februari om het stadslogo en de huisstijl te vernieuwen. Daarvoor stelt het 45.000 euro ter beschikking. “Zotte kosten”, vindt N-VA Diest. “Het vorige logo dateert slechts van de vorige bestuursperiode. Gaat men bij elke nieuwe legislatuur belastinggeld stoppen in een nieuw logo? En die 45.000 euro zal de volledige kost niet dekken, want alle bestikkering, vlaggen, briefpapier etc gaat allemaal vernieuwd worden”, aldus N-VA-fractievoorzitter Frederik Boone.

In tijden van budgettaire krapte zijn dit soort van maatregelen eigenlijk compleet overbodig. De vorige huisstijl dateert nog maar van 2020 en er is niets fout mee. “Het logo oogt nog steeds fris, met de opvallende oranje kleur die past bij onze Oranjestad”, zegt Frederik Boone. “Gaan we bij elk nieuw stadsbestuur telkens het logo veranderen? Er zijn wel zinnigere zaken te doen met 45.000 euro belastinggeld.

Daarenboven zal het volgens Frederik niet bij die 45.000 euro blijven. “Een nieuw logo, dat wil ook zeggen dat alle logo’s moeten vervangen worden op de voertuigen, de vlaggen, het briefpapier, de website, … Dat zijn allemaal zotte kosten die helemaal niet nodig zijn in tijden van budgettaire krapte. Mogen we er het stadsbestuur op wijzen dat de hacking van vorig jaar de stadskas al ruim 700.000 euro heeft gekost?”

Frederik Boone geeft nog een reden aan waarom de huisstijlvernieuwing geen goed idee is: “We zitten volop in een denkoefening rond een mogelijke fusie. Zo’n fusie, mocht die er komen, gaat altijd gepaard met een nieuwe huisstijl. Waarom dan nu geld steken in een vernieuwing?

De N-VA roept het stadsbestuur dan ook op om de plannen voor een nieuw stadslogo opnieuw in de schuif te steken: “Budgettair onverantwoord en compleet overbodig.”