Motie N-VA krijgt dan toch gevolg: plannen sportpark Warande tijdelijk ‘on hold’

Op 28 juli 2022, over deze onderwerpen: Dossiers, Sport

Het stadsbestuur heeft beslist om de procedure voor het Sportpark Warande tijdelijk in te trekken, specifiek om ‘de modaliteiten inzake de atletiekpiste te wijzigen’. In de initiële plannen was er sprake van een 200 meterpiste, ruim onvoldoende voor de atletiekvereniging. De N-VA diende een motie in om die plannen alsnog te wijzigen. Die motie werd weliswaar afgekeurd door de meerderheid, maar krijgt nu toch gevolg.

In de initiële ‘projectdefinitie’ die de stad voorstelde rond het sportpark Warande was er sprake van een 200 meter-atletiekpiste. Dat was ruim onvoldoende voor de atletiekclub die er haar activiteiten heeft. Ze dreigde zelfs Diest te verlaten en organiseerde een petitie die door heel wat mensen werd ondertekend. De N-VA diende ook een motie in om de plannen te wijzigen en onder meer een 400 meterpiste te voorzien.

“Die motie werd door de meerderheid verworpen”, zegt N-VA-fractieleider Frederik Boone. “We zijn het ondertussen wel gewoon dat onze voorstellen van tafel worden geveegd. Maar kijk: amper een maand later trekt het stadsbestuur haar plannen in, specifiek om de modaliteiten van de atletiekpiste te wijzigen. Ze hebben onze motie dan wel afgekeurd, ze hebben ze wel goed gelezen.”

Overleg met sportverenigingen
“Hopelijk geeft dit de atletiekclub opnieuw perspectief, al blijft het afwachten hoe de definitieve plannen er zullen uitzien. We blijven ons afvragen wat er zal gebeuren met het clubhuis van de tennisvereniging.” N-VA Diest vraagt het stadsbestuur daarom nogmaals nadrukkelijk om eerst uitgebreid in overleg te gaan met de sportverenigingen alvorens plannen te maken.

Oeps
Overigens was er nog een reden om de procedure rond het sportpark in te trekken. Blijkbaar had de stad de antwoorden op de vragen van een potentiële investeringskandidaat te laat gepubliceerd. Oeps. Het is trouwens al de tweede keer dat het stadsbestuur haar plannen rond de Warande terugtrekt. “Misschien is even gas terugnemen, alles rustig overschouwen en in overleg gaan om dan pas te beslissen een betere optie”, besluit Frederik Boone.