Gezamenlijke interpellatie N-VA en Open VLD over naamplaatjes overledenen (Renaat Rijnders)

Op 27 november 2017, over deze onderwerpen: Nieuws van de Gemeenteraad
Het Belang van Limburg, 29.11.2017. p. 26.

Gemeenteraad Diest - 27 november 2017

Begin dit jaar werd de stemming gevraagd over het intrekken van het bestaande retributiereglement van 28 april 2014 (zie link). Het voorstel wordt verworpen. Blijkbaar kwam de vraag van de verkeerde partijen. Bij de meerderheid was er blijkbaar een dictaat  om tegen te stemmen. Niet iedereen in de meerderheid was toen even blij met die gang van zaken.

a) Er zijn al 150 aanvragen om de naam van de overledene  te laten graveren en die betaald hebben (om financiële redenen kan niet iedere burger dergelijk naamplaatje aanvragen). Vreemd. Dat was in januari toch ook al het geval.

b) De financiële toestand van de stad laat het toe. Vreemd. Dat was in januari ook al het geval. Er wordt nu niet gevraagd van het retributiereglement in te trekken. Men vraagt een wijziging.

Meestal is er dan een leeswijzer bij zo dat we duidelijk het verschil kunnen zien tussen het vroegere en het nieuwe reglement. Geen leeswijzer. Maar er ontstaat een nieuwe discriminatie:

Er wordt de stemming gevraagd over de tekst die zegt dat er een retributie wordt gevestigd  op de plaatsing van naamplaatjes op herdenkingszuilen opgericht op de strooiweide van de stedelijke begraafplaats.

Wanneer men geen concessie vraagt maar een begraving  in volle grond, het plaatsen van de urne in het urnenveld of in het columbarium, dan moet dat gratis zijn en kan er na 10 jaar een einde aan worden gemaakt. Bij de ontruiming daarna  (ontgraving of verwijderen van de urne) krijgt men dus gratis een gedenkplaatje.

Als men kiest voor een crematie met asverstrooiing  op de strooiweide van het kerkhof neemt men geen enkele ruimte in. Er zal dan later ook geen ontgraving moeten gebeuren.

Wanneer de familie een gedenkplaatje aanvraagt  moet men nog steeds €25 (€50) betalen. Is dat geen discriminatie?

Ook dit moet gratis gebeuren dus vragen we de intrekking van het volledige retributiereglement van 28 april 2014. (R.R.)

persknipsel in bijlage