De lichte waarheid in 'Rondom Diest'

Op 25 maart 2018, over deze onderwerpen: Nieuws van de Gemeenteraad, Openbare werken

In het magazine Rondom Diest van eind januari lazen we met stijgende verbazing het artikel ‘De waarheid aan het licht’ over de ledverlichting onder de zitbanken langs de  Demer. N-VA Diest zet graag de puntjes op de i. Het artikel gaat over de interpellatie van gemeenteraadslid Mario Kemps over de dure ledverlichting die onder de zitbanken in de Demerstraat werd aangebracht. Voor 62 meter ledverlichting betaalde de stad Diest 85.035 euro. Deze ledverlichting schijnt op het water, maar staat niet in het water.

De interpellatie kwam er al op de gemeenteraad van november 2017 en niet in december, zoals de journalist verkeerdelijk vermeldt. Wij waren dan ook verbaasd dat deze oude koe uit de sloot kwam. In
het artikel wordt ook verwezen naar informatie die ingewonnen zou zijn bij de firma Sarem-verlichting. Die heeft ons echter formeel bevestigd dat haar werknemer genoemd in het artikel geen contact had met de journalist. De auteur baseert zijn appelen-met-peren-vergelijking op verschillende IP-normen. De IP68-norm (bescherming tegen verblijf onder water) werd niet vermeld in de Schréder/Infrax-offerte, terwijl er in de offerte van de firma Sarem opgevraagd door Mario Kemps wel gesproken wordt over IP-norm 65 (bescherming tegen de waterstraten) en IP-norm 67 (bescherming tegen onderdompeling gedurende een bepaalde duur). Bovendien zijn wij van mening dat de auteur van dit artikel geen correcte weergave van de feiten kon geven zonder zich te bevragen bij de indiener van de interpellatie, Mario Kemps, die zich door dit artikel dan ook benadeeld voelt.