Zorgen om komst gokkantoor

Op 3 mei 2013

Napoleon Games heeft een aanvraag ingediend om in de Felix Moonsstraat in hartje Diest een online gokkantoor voor sportweddenschappen te openen. 'Kan niet', vinden
oppositieraadsleden Christophe De Graef (Open VLD) en Frederik Boone (N-VA). Zij kaartten het dossier aan op de jongste gemeenteraad in Diest. 'Een gokkantoor in het centrum van Diest, op een steenworp van verschillende scholen.'

'Wij hebben een negatief advies gegeven', zegt burgemeester Jan Laurys (DDS). 'Het gokkantoor zou te dicht bij de scholen liggen. Bovendien is de Felix Moonsstraat - de winkelwandelstraat - niet de ideale locatie om zo'n kantoor te openen. Maar het is de
kansspelcommissie die de knoop moet doorhakken. Ons advies is belangrijk, maar is niet bindend. Wettelijk is er ook niets dat maakt dat het kantoor er niet mag komen, maar we hopen dat onze bezorgdheid over de aanwezigheid van enkele secundaire scholen in de nabije omgeving van het kantoor doorslaggevend zal zijn.' De gemeenteraad besliste om een negatief advies over te maken aan de kansspelcommissie. 'In het verleden was er al een gokkantoor in het centrum', zegt Billy Reynders (OpenVLD). 'Op de hoek van de Egide Alenusstraat en de Leuvensestraat. Dat kantoor veroorzaakte toen overlast.' Frederik Boone (N-VA) vindt dan weer dat de gokzaak die onlangs geopend werd in de Leuvensesteenweg volstaat in Diest