Vlaamse regering maakt 2 miljoen euro vrij voor restauratie

Op 3 mei 2011

De petitie van de werkgroep Erfgoed voor een snelle restauratie van de Sint-Catharinakerk op het begijnhof in Diest werpt wel héél snel vruchten af. Zondag, op Erfgoeddag, voerde de werkgroep actie voor de bouwvallige kerk. Al 23 jaar ijvert de stad voor de restauratie van het begijnhofkerkje. Zonder resultaat. Tot gisteren, dus. Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Geert Bourgeois (N-VA) liet weten dat hij 2 miljoen euro vrijmaakt voor de restauratie van de kerk.

Geen moment te vroeg. Want de 13de-eeuwse kerk mag door de United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (Unesco) dan wel erkend zijn als werelderfgoed, ze wordt absoluut niet op die manier behandeld. Het pittoreske begijnhofkerkje is in de loop der jaren helemaal scheef gezakt. De muren weken 35 centimeter af van hun oorspronkelijke plaats, de vloer is op sommige plaatsen bijna anderhalve meter in de grond verzakt en de toren staat scheef.

'Het is geen vijf voor twaalf, maar twaalf uur', zegt schepen van Monumenten Geert Cluckers (DDS). Zondag lanceerde hij nog een petitie voor een snelle restauratie van de kerk, gisteren al kreeg hij van minister Bourgeois het verlossende nieuws. 'Als alles volgens plan verloopt, kunnen de werken volgend jaar starten.'

Het was de lokale N-VA-voorzitter, tevens ook nationaal partijwoordvoerder, Jeroen Overmeer (32) uit Diest die achter de coulissen hemel en aarde bewoog voor de restauratie van de kerk. De stad en de provincie hebben al jaren geld opzij gezet, maar minister Bourgeois zette het licht maar niet op groen. Gisteren dus wel. 'Ik schreeuw al jaren dat de restauratie van de Sint-Catharinakerk hoogdringend is. Als we nog lang gewacht hadden, stond er misschien geen kerk meer om te restaureren.'

Priester Rudy Borremans (43) uit Kessel-Lo, die de vieringen in de begijnhofkerk voorgaat, is tevreden met het nieuws. 'De kerk is op dit moment gestut, zodat de vieringen toch nog kunnen doorgaan', zegt hij. 'Het feit dat de restauratie eindelijk kan gebeuren, is fantastisch nieuws. Want het is een pareltje van een kerk, zowel aan de binnen- als aan de buitenkant.'

Borremans vervangt de priester van de begijnhofkerk, die momenteel ziek is. Een eigen parochie heeft hij nog niet, hoewel hem beloofd was dat hij die in januari toegewezen zou krijgen. 'Ik zit morgen samen met monseigneur Léonard om de toekomst te bespreken. Want na vijf maanden wachten, wens ik duidelijkheid.'