Scherpenheuvel-Zichem overweegt sluiting zwembad De Beumkes

Op 2 december 2013

Het is een publiek geheim dat de opmaak van een evenwichtige begroting in Diest en Scherpenheuvel-Zichem een klus is. In Scherpenheuvel-Zichem zou men zelfs overwegen om het zwaar verlieslatende zwembad De Beumkes te sluiten. SP.A-raadslid Kenny Peeters vindt de sluiting een realistische piste. ‘Er is geen geld om het zwembad te renoveren en het kost de stad ongeveer 250.000 euro per jaar, personeelskosten niet inbegrepen,’ zegt Peeters .‘Als het zwembad definitief zou sluiten moeten we het personeel bij een andere stadsdienst inschakelen’, Volgens voorzitter van N-VA Xavier Lesenne heeft het bestuur in het verleden verkeerde keuzes gemaakt. ‘We kunnen ons de Egger, een feestzaal in elke deelgemeente en een zwembad niet veroorloven. Wij betreuren een sluiting maar het is allicht de minst slechte oplossing,’ zegt hij.

De coalitiepartners bevestigen voorlopig de piste om het zwembad te sluiten niet. ‘We geven binnen maximaal twee weken verduidelijking’, zei burgemeester Claes (CD&V) eerder.

Een van de pistes om een sluiting op te vangen is een regionale samenwerking met Diest. Schepen van Sport Murat Celik (SP.A) bevestigt dat meer mensen uit de regio naar het zwembad van Diest komen. ‘We hebben ruime openingsuren, lage tarieven, polyvalent personeel en goed onderhouden technische installaties’, zegt hij. De kosten voor het onderhoud van het zwembad worden door de begroting in Diest gedragen. ‘Het is niet langer houdbaar dat iedere gemeente zijn eigen zwembad heeft’, zegt raadslid Jeroen Overmeer van N-VA. ‘Indien we blijven aanmodderen zal het zwembad ooit dicht moeten of we moeten de tarieven zo aanpassen dat het niet meer sociaal aanvaardbaar is. Daarom stel ik voor om een beroep te doen op geld van de Vlaamse regering. Minister Muyters (N-VA) stelt een enveloppe van 10 miljoen euro ter beschikking voor renovatie van sportinfrastructuur. Dat vereist een bovenlokale samenwerking.’

Overmeer lanceert nog een andere denkpiste. ‘We kunnen een goedkoop tarief aanbieden voor inwoners uit gemeenten die financieel mee participeren en een duurder tarief voor anderen,’ zegt hij. Schepen Celik denkt dat een volledige renovatie van het zwembad financieel niet haalbaar is. ‘We hebben al in een milieuvriendelijke verlichting geïnvesteerd’, zegt hij. ‘Vanaf 2017 wordt de milieuregelgeving veel strenger en dat gaat bijkomende kosten meebrengen. We willen het zwembad operationeel houden en we onderzoeken of we de kosten daarvoor kunnen laten subsidiëren.’