STAD VERDER TEVREDEN OVER MOBILITEITSPLAN, OPPOSITIE EN HANDELAARS NIET

Op 28 juni 2012

De stad gaat de busbaan van De Lijn op de Koningin Astridlaan nabij de Hasseltsepoort verwijderen. De file die er net na schooltijd ontstaat, noemt schepen van Mobiliteit Flor Koninckx (sp.a.-ok) nog het enige minpunt van het verkeerscirculatie- en parkeerbeleidsplan dat één jaar geleden werd ingevoerd. De oppositie en het handelaarsverbond Ondernemend Diest vinden dat de stad eerst de centrumparking had moeten realiseren, vooraleer het nieuwe plan in te voeren.

"Het voornaamste doel van het nieuwe verkeerscirculatie- en parkeerbeleidsplan is het niet-bestemmingsverkeer en langparkeerders uit de binnenstad weren", vertelt schepen Koninckx. "Wie in Diest komt werken, moet zijn auto niet de hele dag in de binnenstad laten staan. Dankzij het nieuwe plan worden de gratis parkings meer gebruikt. Er staan nu dagelijks een vijftigtal auto's langs de ring ter hoogte van de voetbalterreinen. Ook op de parking van provinciedomein Halve Maan worden veel auto's geparkeerd. Die auto's stonden vroeger in het centrum, wat erg hinderlijk was voor de handelaars. De mensen die in het centrum wonen, kunnen nu opnieuw makkelijker een parkeerplaats vinden. De handelaars zouden bovenden de parking op het citadeldomein meer moeten promoten. Je kan er gratis parkeren en als je de trap af loopt, sta je meteen op de Grote Markt."

Meer verkeer op ring

De vier nieuwe verkeerslussen die de binnenstad verkeersluw moeten houden, sturen wel meer verkeer de Diestse ring op. De ring kan dat extra verkeer niet altijd aan. Net na schooltijd staan de auto's vaak in een lange rij aan te schuiven op de Koningin Astridlaan nabij de Hasseltsepoort. Volgens schepen Koninckx werd het fileprobleem gedeeltelijk opgelost door de aanpassingen aan het Rasop-kruispunt in mei. De instelling van de verkeerslichten werd aangepast. "Om het fileprobleem volledig op te lossen, gaan we de busbaan op de Koningin Astridlaan verwijderen", gaat Koninckx verder.

"Zels bussen in file"

"De bussen staan er zelfs in de file. Als De Lijn niet toegeeft, ga ik zelf met een verfborstel de busbaan overschilderen. Dit is nog het enige pijnpunt in het nieuwe mobiliteitsplan." Het handelaarsverbond Ondernemend Diest en de oppositiepartijen zijn het daar niet mee eens. Ze vinden dat de stad eerst een centrumparking had moeten realiseren, vooraleer het nieuwe verkeerscirculatieplan in te voeren. "De klanten moeten de volledige binnenstad opnieuw rondrijden als ze niet meteen een parkeerplaats vinden op de Grote Markt", zegt Herman Smets, voorzitter van Ondernemend Diest. "De verbinding tussen de Kaai en de Grote Markt moet opnieuw worden geopend. Een centrum verkeersluw maken en meer klanten aantrekken, gaan niet samen." Door het lussensysteem moeten de bestuurders net méér kilometers in de binnenstad afleggen", beweert Billy Reynders van Open Vld. "Bovendien is het nieuwe plan nefast voor de handelaars." "We moeten het mobiliteitsplan kritisch bekijken en waar nodig aanpassen", aldus Jeroen Overmeer van N-VA. "Het lussensysteem helpt om het centrum te ontlasten, maar zorgt voor te veel verkeer op de Diestse ring."