Pastorij Kaggevinne krijgt nieuwe bestemming

Op 5 maart 2014

De pastorij van Kaggevinne wordt momenteel gebruikt als tijdelijke locatie voor de kunstacademie van Molenstede. Daar zijn verbouwingen aan de gang. De lokalen die niet door de academie gebruikt worden, liggen er bouwvallig bij. Blijkbaar zou de pastorie ook verkocht worden.

Volgens gemeenteraadslid Geert Nijs (N-VA) heeft diaken Frans Schoovaerts, vicariaal verantwoordelijke van het Tijdelijke bij het bisdom Mechelen, dat laten blijken tijdens een bezoek in Kaggevinne.

Nijs vraagt om de middelen van een eventuele verkoop toe te passen voor de verbetering van het patrimonium in Kaggevinne. Deken Felix Van Meerbergen bevestigt dat de pastorie op termijn een nieuwe bestemming krijgt. ‘Het stads-bestuur kan op die manier beslissen over de toekomst van het gebouw’, zegt Van Meerbergen. ‘Er is een akkoord, maar dat moet nog gefinaliseerd en getekend worden. We weten nog niet precies wanneer dat zal gebeuren.’

Ploeg parochiepriesters

De pastorieën van Diest, Deurne en Webbekom blijven behouden. ‘Alle parochies worden een zone waar een ploeg van parochiepriesters samen verantwoordelijk voor is’, zegt Van Meerbergen. ‘Wij stellen samen een strategisch plan op voor de hele zone en zullen de taken onderling verdelen. Iedere priester krijgt de verantwoordelijkheid voor specifieke taken, die hij in de zone zal moeten uitoefenen. Zelf blijf ik moderator en eindverantwoordelijke.’