N-VA steunt protest burgemeesters afschaffen piekuurtrein

Op 5 juni 2014

De N-VA-afdelingen van Scherpenheuvel-Zichem, Aarschot, Rotselaar en Diest deelden de voorbije dagen strooibriefjes uit aan de pendelaars in de stations van Zichem, Testelt, Langdorp, Wezemaal en Diest. Ze scharen zich daarmee achter het protest van hun respectievelijke burgemeesters over de nieuwe dienstregeling van de NMBS. Daardoor zullen de IC-treinen niet meer stoppen in deze stations en dreigen de stations van Aarschot en Diest overspoeld te worden.

“Ongehoord dat de NMBS zomaar een streep trekt door de rechtstreekse verbinding naar Brussel vanuit onze kleine maar goed gebruikte stations”, zeggen de afdelingsvoorzitters Xavier Lesenne, Kevin Garcia, Arnout Coel en Andy Snoecx in een gezamenlijke mededeling. “Nu zullen honderden mensen moeten overstappen in Aarschot, Diest of Leuven om zo tot in Brussel te geraken. Hoe wil de NMBS nu dat er meer mensen gebruik maken van de trein, als ze vanuit hun eigen station niet meer bediend kunnen worden?”

De grotere stations van Diest en Aarschot dreigen nu ook overspoeld te worden door de reizigers die niet meer terecht kunnen in de kleinere stations. “In Diest kan de stationsparking de drukte nu al niet meer opvangen. Er zijn wel plannen om die parking uit te breiden, maar tot dan zal het chaos zijn”, zegt Andy Snoecx van N-VA Diest.

Daarenboven investeerden de gemeenten de voorbije jaren zwaar in de renovatie van de stationsomgeving, met bijkomende parkeerplaatsen en fietsenstallingen. Allemaal voor niets, lijkt nu. De N-VA-afdelingen scharen zich dan ook achter het protest van de burgemeesters en eisen dat het bestaande treinaanbod behouden blijft.