N-VA Diest roept het stadsbestuur op om zwembad grondig te vernieuwen

Op 25 november 2013

Persbericht n.a.v. mondelinge vraag aan het College van Burgemeester en Schepenen

N-VA Diest roept het stadsbestuur op om zwembad grondig te vernieuwen

Afgelopen vrijdag maakte Vlaams minister van Sport Philippe Muyters (N-VA) met een persbericht bekend dat hij 10 miljoen euro beschikbaar stelt voor nieuwbouw- of renovatieprojecten van grootschalige sportinfrastructuur zoals o.a. zwembaden, die de draagkracht van één gemeente overstijgen. De voorwaarde is dan ook dat verschillende lokale besturen en/of de provincie nauw met elkaar samenwerken en mee participeren in het project. Het Vlaams Gewest financiert alvast 30%.

Persbericht minister Muyters: “Elk van deze overheden kan een projectaanvraag indienen, op voorwaarde dat ze samenwerken met andere besturen of met bijvoorbeeld een school, een club of sportfederatie. De rol van regisseur is weggelegd voor de provinciebesturen: zij moeten hun provincie screenen op de behoefte naar nieuwe sportfaciliteiten.” (22 november 2013)

N-VA-gemeenteraadslid Jeroen Overmeer: “Dit is een unieke kans om het zwembad van Diest eindelijk de kans te geven op een nieuw leven. Elk stadsbestuur schuift dit dossier voor zich uit, omdat een grondige renovatie financieel een zware dobber is en blijkbaar is dat nooit een prioriteit. Nochtans weet iedereen dat het zwembad dringend aan renovatie toe is! Nu minister Muyters 30% van de factuur op zich wil nemen, roep ik het stadsbestuur alvast op om zo snel mogelijk met de provincie, de buurgemeenten, de verschillende scholen in Diest, de Diestse zwemclub en de zwemsportfederatie te overleggen om samen de schouders onder dit project te steken en de nodige financiering te zoeken.”

N-VA-gemeenteraadslid Hilde Kaspers, die tevens voor de N-VA in de provincieraad zetelt, zal de bestendige deputatie van Vlaams-Brabant hier ook binnenkort over ondervragen en bij hen aandringen om geld vrij te maken voor het zwembad in Diest.