Gemeenteraad - 25 november 2013

Op 25 november 2013

't Kletske als enig infoblad

Interpellatie door Frederik

De gemeenteraad keurde het bestek goed voor het maken, het drukken en het verspreiden van ’t Kletske (gemeentelijk informatieblad).

Frederik verwoordde het standpunt van N-VA in deze als volgt: “We vinden ’t Kletske een heel goed infoblad, maar het stadsbestuur moet dan ook stoppen met nog andere blaadjes uit te geven (over huisvuilbelasting, over de begroting, etc.). Ook dat is besparen.”

Subsidies voor groene daken

Interpellatie door Jeroen

De gemeenteraad keurde de verlenging goed van de subsidies voor groene daken. De stad Diest betaalt maximum €400 subsidie per groen dak.

Jeroen verwoordde het N-VA standpunt als volgt: ”We zijn niet enthousiast over deze subsidie. Met amper 2 aanvragen op één jaar tijd is dit niet het van het. We zien liever dat dit geld naar inbraakbeveiliging gaat.”

Premie voor inbraakbeveiliging

Vraag van Lissy

De stad Diest zal ook in 2014 een gemeentelijke premie voor inbraakbeveiliging uitbetalen.

In dat verband stelde Lissy de volgende vraag: ”We staan 100% achter deze premie (25% van het besteedde bedrag met een maximum van €124) . Jammer dat de federale tussenkomst (via een teruggave van betaalde belastingen) verminderd is van 50% naar 30%. Maar, uit nieuwsgierigheid, hebben wij volgende vragen:

• Hoeveel aanvragen zijn er het afgelopen jaar geweest?
  • Hoeveel zijn er ook daadwerkelijk gerealiseerd?

Renovatie van het zwembad

Vraag van Jeroen

De gemeenteraad eindigde met een mondelinge vraag van Jeroen over de renovatie van het zwembad.

Zie http://diest.n-va.be/nieuws/persberichten/n-va-diest-roept-het-stadsbestuur-op-om-zwembad-grondig-te-vernieuwen

Ter verduidelijking

Verschil tussen een interpellatie en een mondelinge vraag:

• Een interpellatie moet aangevraagd worden ten laatste 5 dagen vóór de gemeenteraad. Op de gemeenteraad mag iedere mee discussiëren.
  • Een mondelinge vraag wordt op het einde van de gemeenteraad gesteld en moet niet vooraf aangevraagd worden. Niemand mag tussenkomen. Op de volgende gemeenteraad antwoordt de burgemeester of de bevoegde schepen en niemand mag reageren.