"De smeer is opgedroogd"

Op 28 april 2011

'Het zal de komende weken hard waaien in onze richting'

BRUSSEL

'We hebben de laatste weken niet gereageerd op de aanvallen op ons. Maar lang zal dat niet meer duren. Er komt een antwoord.' Met die woorden opende Jeroen Overmeer, N-VA-woordvoerder en lokaal voorzitter van de N-VA, gisteravond de 'Gespreksavond met Siegfried Bracke' in Diest.

De N-VA lag gisteren opnieuw zwaar onder vuur en ze is die situatie overduidelijk beu. In de Kamer kwam het tot een hoogoplopende discussie met Frank Vandenbroucke (SP.A), die eindigde met giftige persberichten over en weer. En net gisteren stelde minister Paul Magnette (PS) zijn boek voor over het 'Heil en onheil van het nationalisme'. Een titel die moet camoufleren dat de N-VA in het boek flink op de korrel genomen wordt. Magnette doet het partijprogramma af als een allegaartje van 'vooroordelen' en 'mirakeloplossingen'. 'Dit is een zoveelste provocatie, alleen bedoeld om ons uit te roken', was te horen bij de N-VA-partijtop. Al wilde niemand openlijk reageren op de publicatie.

Siegfried Bracke daarentegen nam tijdens zijn 'gespreksavond' geen blad voor de mond. De bijeenkomst was nochtans publiek en voor iedereen toegankelijk. 'Het onderhandelingsgeld is op, de smeer is opgedroogd', stelde Bracke onomwonden. 'Wij willen een compromis en een regering. Maar dan moet het wel doenbaar blijven, en nu raken we echt nergens.' Bracke pleitte voor een totaal andere methode. 'Dit soort onderhandelingen, daar moeten we mee stoppen.' Volgens de N-VA'er 'staat onze welvaart op het spel'.

De herhaalde verklaringen van CD&V ten spijt, vroeg Bracke toch nog eens om klaarheid. 'Het is tijd dat CD&V duidelijkheid schept over wat ze wil. Met of zonder ons. Alle partijen eigenlijk.'

Hij waarschuwde dat N-VA woelige wateren tegemoet vaart. 'Het zal de komende weken hard waaien in onze richting', klonk het. 'We hebben nog ideeën en we zullen ons uiterste best doen die te realiseren. Het been stijf houden is geen kunst. Onze kiezers verwachten verandering.'

Onderhandelaar Wouter Beke (CD&V) ondervond de blokkering ook aan zijn tafel. N-VA-voorzitter Bart De Wever en PS-voorzitter Elio Di Rupo bespraken met hem de gezondheidszorg en de financieringswet. Vooral bij de financieringswet liep het mis. De voorstellen die besproken werden waren alternatieven die op vraag van de PS uitgewerkt werden. Toch werd net de houding van de PS als 'zeer stug' omschreven.

Beke heeft vandaag opnieuw bilaterale gesprekken met De Wever en Di Rupo. Vrijdag ontvangt hij samen met De Wever de Vlaamse voorzitters. In de late namiddag trekt hij opnieuw naar de koning. Voorlopig nog altijd voor een tussentijds verslag.