Stoep Begijnenstraat (schriftelijke vraag, 08.05.2016)

Op 8 mei 2016, over deze onderwerpen: Nieuws van de Gemeenteraad, Openbare werken
stoep Begijnenstraat Diest

De stoep in de Begijnenstraat aan de Fonteingang  bestaat er uit losliggende stoepstenen (dallen) en is bijna zeker een gevolg van werken uitgevoerd door een openbare nutsmaatschappij. Mij is de naam Infrax genoemd, maar ik heb het zelf niet gezien. Als deze stoepstenen niet worden vastgeled en de kapotte dallen niet worden vervangen, komen er bij regenweer plassen onder te staan met opspattend water wanneer je er op stapt.

• Hoe gebeurt de opvolging wanneer nutmaatschappijen stoepen opbreken?

• Verwittigen zij vooraf het stadsbestuur?

• Voeren de stadsdiensten ter plaatse controles uit voor, tijdens en/of na het uitvoeren van de werken?

• Regelmatig kan men vaststellen dat de heraanleg van stoepen niet in orde is. Bestaat er – zoals in sommige steden – een reglement waarbij de nutsmaatschappijen eerst een borg moeten storten vooraleer werken mogen worden aangevat?

Antwoord van Ing. Johan Smets, Diensthoofd Openbare Werken-Mobiliteit Diest

Hoe gebeurt de opvolging bij opbreken stoepen:

Aannemerswerken nutsleidingen moeten voldoen aan het lastenboek opgelegd door de nutsmaatschappijen, in dit geval door Infrax. De sleuven worden gevuld met oorspronkelijke grond indien deze dit toelaten. Is de grond van onvoldoende kwaliteit om te verdichten is er in het lastenboek voorzien om de sleuf te vullen met 100% zuiver zand. Voor de bestratingswerken stoepen: dit moet gebeuren volgens het SB250 en met de regels van goedvakmanschap.

Opvolging gebeurt door de werfleider van de nutsmaatschappij.  Ook de werfleider van de Stad Diest voert steekproeven uit en gaat steeds langs bij het einde van de werken.

Verwittigen zij vooraf het stadsbestuur?

De nutsmaatschappijen vragen vooraf toestemming aan stadsbestuur om te mogen werken op ons grondgebied. Na toestemming stadsbestuur is de  aannemer verplicht om een signalisatievergunning inc plan in te dienen bij de Stad. Dit gaat ter advies naar politie, zodra goedkeuring politie zal er een signalisatievergunning opgemaakt worden.

De aannemer is 10 jaar aansprakelijk voor het herstel. Er is een mogelijkheid dat een nieuwe fundering of bestrating zich kan aftekenen ten opzichte van bestaande toestand. Bestaande toestand heeft jaren de tijd gekregen om zich te zetten. Fundering in nieuwe sleuf aanleg is ook minder sterk omdat deze niet in zijn geheel is aangelegd als het ganse voetpad voordien.

Een reglement voor borg te betalen is niet van toepassing op grondgebied Diest. Wel wordt er voorafgaand door  nutsmaatschappijen een plaatsbeschrijving gemaakt van bestaande toestand en wordt er na de werken een PV opgemaakt van voorlopige oplevering.

In onze stad bestaat er geen reglement dat de nutsmaatschappijen eerst een borg moeten betalen. Eandis betaalt wel jaarlijks een bijdrage aan de Stad Diest voor het aantal gelegde lopende meters nutsleidingen op het grondgebied.

Voor de Fonteingang is de stoep voorzien van een tijdelijke herstelling omdat er nog asfalteringswerken moeten gebeuren in de Fonteingang zelf, dit is om de nieuwe stoep niet te beschadigen in definitieve toestand. Na de asfalteringswerken zal men de stoep definitief herstellen met klinkers.

Definitieve herstelling staat ingepland tussen 30/5 en 01/06/2016 (indien de weersomstandigheden het toelaten).