Onaangename werkelijkheid in Diest: stadsschuld stijgt met 61% tijdens deze bestuursperiode

Op 24 december 2021, over deze onderwerpen: Financiën, Nieuws van de Gemeenteraad

Persmededeling 20 december 2021 - Financieel beleid van de stad Diest

De aanpassingen aan het Strategisch meerjarenplan 2020-2025 werden op de gemeenteraad van maandag 20 december 2021 ter goedkeuring voorgelegd. De N-VA fractie, die reeds meermaals de aandacht heeft gevestigd op de sterk stijgende schulden, stemde tegen. Deze sterk stijgende schuld is een onaangename werkelijkheid die niet past in de onafgebroken hoera-communicatie van dit Open Diest/DDS bestuur.

De schuld zal onder het beleid van dit bestuur met maar liefst 61% stijgen. Van 19 miljoen euro naar 31 miljoen euro, of  omgerekend per inwoner van 796 euro naar 1286 euro. Schepen Maurits Vande Reyde verwijst in dit verband graag naar de autofinancieringsmarge. Deze marge wijst op het vermogen van de stad om haar financiële engagementen na te komen. Dit cijfer dient dus positief te zijn om als stad financieel gezond te zijn. In de voorgestelde plannen is er een daling van dit cijfer van 7.000.000 euro naar een schamele 224.000 euro. De autofinancieringsmarge daalt dus met 97% en hiermee benut dit stadsbestuur nagenoeg haar volledige mogelijkheden om schulden aan te gaan. U kan de nodige visuele voorstelling van de cijfers terugvinden in bijlage.

Alsof dit nog niet genoeg is, is het toverwoord van dit bestuur 'PPS'. Dit is een Publiek-Private Samenwerking, waarbij een privéfirma de investering (van bijvoorbeeld een zwembad) op zich neemt, maar de investering verrekent de privépartner in een uitbatingsvergoeding. Dat is de truc met de duif, met deze PPS-en kan het stadsbestuur nog meer schulden uit het financiële meerjarenplan houden. De PPS-constructies zien we vooral in de plannen op vlak van sportinfrastructuur en de Citadel-plannen.

Deze ambitieuze plannen op vlak van sportinfrastructuur zijn erg vaag, zeker op financieel vlak, maar resulteerden toch in een stijging van 2,4 miljoen euro of 81% ten opzichte van december 2020. De Citadel-plannen, die voorgesteld werden op 9 december 2021, zijn niet becijferd. Onze N-VA fractie heeft zich trouwens onthouden, net zoals de rest van de oppositie. De plannen waren dermate vaag dat we niet voor,  noch tegen konden zijn en dus hebben we ons onthouden. De plannen op vlak van sportinfrastructuur en de Citadel-plannen zullen slechts ten dele gerealiseerd zijn op het einde van deze bestuursperiode.

Een volgend bestuur zal tevens de knip op de portemonnee moeten houden. Ik zie hier in Diest het omgekeerde gebeuren van de schuldafbouw in Scherpenheuvel-Zichem. In bijlage vindt u de vergelijking tussen Diest (oranje) en Scherpenheuvel-Zichem (geel).

Mocht u zich de vraag stellen: ‘ja maar Corona, dat is toch een tegenvaller die haar weerslag heeft op de cijfers’. Ook bij het initiële meerjarenplan, nog voor Corona in het land was (najaar 2019), was er een stijging in schuld van ongeveer 20 naar 30 miljoen euro. Wat is er fout met het financieren van projecten met een lening? Helemaal niets, er worden ook gedurig oude schulden afgelost en mocht men ongeveer eenzelfde bedrag opnieuw ontlenen blijft de openstaande schuld gelijk. Ook een inhaalbeweging in investeringen met een stijging van de schuld is te verantwoorden, maar een stijging van de schuld met 61% is zorgwekkend.

Graag vestig ik ook de aandacht op de klacht die ik stuurde naar binnenlands bestuur. Eén van de belangrijkste inbreuken is de vroegtijdige communicatie, waarmee men de oppositie monddood maakt en het politieke debat verhindert. Ter informatie: burgemeester De Graef is bevoegd voor communicatie. Een voorbeeld hiervan is de persmededeling van 15 juni 2021 over de jaarrekening die nog goedgekeurd moest worden op de gemeenteraad van 21 juni 2021. Een slordige week voor de gemeenteraad waar die cijfers goedgekeurd zouden worden, lezen we in de persmededeling dat de stad Diest financieel blaakt van gezondheid, niettegenstaande Covid. De werkelijkheid: door Covid werden investeringen nog niet uitgevoerd en dat is een meevaller in de cijfers van 2020. Maak je geen zorgen, dit geld wordt met enige vertraging alsnog uitgegeven en dat tonen de cijfers die ik hierboven toelicht.

Met vriendelijke groeten,
Frederik Boone