Lydia Mertens krijgt cultuurpenning voor haar inzet voor kant in Diest, Vlaanderen en heel de wereld

Op 8 december 2017, over deze onderwerpen: Cultuur & erfgoed
Cultuurpenning voor Lydia Mertens

Het Nieuwsblad (Leuven-Hageland), 8 september 2017. p. 4.

Cultuurraad reikt penningen en cultuurtrofee uit

Tijdens de algemene vergadering van de cultuurraad werden cultuurpenningen en een trofee uitgereikt. Voorzitter Herman Degelin betreurt dat er weinig kandidaturen waren voor de onderscheidingen. Hij roept de verenigingen op om dat volgend jaar te veranderen. “Vooral vanuit de deelgemeenten is er weinig enthousiasme”, zei Degelin.

De cultuurpenningen waren dit jaar voor Lydia Mertens, Eddy Keuninckx en Hilde Draelants. Lydia Mertens zette het lokale kantklossen op de wereldkaart. Eddy Keuninckx is een IT-expert. Hij moest zijn carrière onderbreken toen hij ziek werd. Als CVS-patiënt werd hij een gedreven vrijwilliger bij zeven verenigingen in de stad. Hilde Draelants is stadsgids en de motor achter breiclub De Breisterren. De laureaten kregen een ets van André Wellens.

De cultuurtrofee was voor Guy Hommelen. Hij zet zich al ruim veertig jaar in voor het cultureel erfgoed van de stad. Guy kreeg een bronzen versie van De Aak, het kunstwerk van Edwin Degelin, dat al tweemaal door vandalen werd beschadigd. (hns)