Helpende handen aan het kerkhof in Diest en Schaffen.

Op 31 oktober 2017, over deze onderwerpen: Activiteiten & Afdelingswerking
HLN, 31.10.2017

Op 30 en 31 oktober hebben N-VA en Open VLD zowel aan het kerkhof in Diest als in Schaffen gezorgd dat bezoekers die hulp nodig hadden ook geholpen werden. Tijdens de laatste gemeenteraad had de burgemeester gezegd dat dit niet nodig was en er dus geen stadspersoneel zou aanwezig zijn om eventueel te helpen. Bedankt Guido, Selma, Dominique, Fred en Renaat! Een lijstje met veel gehoorde vragen...

Schaffen:
• de vuilnisbakken zijn proppensvol

Diest:

• parkeerschijf vergeten te plaatsen! (heel veel bezoekers)

"Waar is hier water?"

"Is hier een WC?"

"Tot hoe laat is het kerkhof toegankelijk?"

"Hoe zit dat met die €25 retributie om de naam te graveren als het graf wordt verwijderd?"

• "Wanneer worden de graven nu definitief verwijderd?"

En soms was er een helpende hand nodig om de bloemen tot bij het graf te brengen.

Parkeerverbod aan kerkhof "Om bladeren te ruimen? Hier ligt nauwelijks iets!"

hln.be, 31.10.2017 (foto: Bollen) | Diest Allerheiligen, dat betekent naar goede gewoonte drukte aan het kerkhof. Bezoekers keken gisteren dan ook verrast op toen ze in de buurt een parkeerverbod voor de neus kregen. “Om bladeren te ruimen. Terwijl hier nauwelijks iets ligt!”

Bezoekers van het kerkhof stelden gisteren vast dat er een tijdelijk parkeerverbod ingevoerd wordt in de Wijngaardstraat, Halve Maanstraat en zelfs de parking voor het kerkhof zelf. Vanaf 8 uur deze ochtend mag er niet meer geparkeerd worden omdat de stad er bladeren komt opruimen. Een ongelukkige timing, want het zal druk worden aan de poort van het kerkhof. “En dan moet je weten dat er ook nauwelijks bladeren liggen”, zegt raadslid Renaat Rijnders (N-VA). “Bovendien: die opruimwerken gaan toch niet de hele dag in beslag nemen?"

Eerste schepen Jos Uyttebroek (sp.a) sust: “De bezemwagen komt de omgeving van het kerkhof schoonvegen, iets wat elk jaar rond Allerheiligen gebeurt. We willen dat alles hier netjes in orde is, maar dat karweitje zal ook hooguit een uur duren. Daarna worden de verbodsborden afgeplakt en kan iedereen zijn auto hier weer parkeren.”

Blauwe schijf

Rijnders, die gisteren samen met Christophe De Graef (Open Vld) postvatte aan het kerkhof om bezoekers te assisteren, maakte van de gelegenheid ook gebruik om mensen erop te wijzen dat ze hun blauwe parkeerschijf moeten gebruiken. “Dat wordt ook al gauw vergeten”, klinkt het. Maar de stad zal deze ochtend ook zelf extra borden plaatsen om op die verplichting te wijzen. Woensdag is een feestdag en dan is het gebruik van de schijf niet nodig.

Zowel vandaag als morgen geldt er overigens een circulatieplan aan het kerkhof, dat je kan bereiken via de Eduard Robeynslaan. Wegrijden doe je via de Vervoortstraat en de Koningin Astridlaan. (VDWT)

Leden Open Vld en N-VA helpen kerkhofbezoekers Diest-centrum en Schaffen

Het Belang van Limburg, 30.10.2017 | DIEST (Schaffen) - Leden van Open VLD en N-VA bieden morgen, dinsdag 31 oktober, op de kerkhoven van Diest en Schaffen een helpende hand aan bezoekers. Dat gebeurt naar aanleiding van Allerheiligen. Zo willen de twee partijen een steentje bijdragen aan een aangename en leefbare stad.

Open Vld-gemeenteraadslid Daniëlle Gheyskens. kwam op het idee tijdens de vorige gemeenteraad: “Ik stelde het bestuur toen voor om gemeentepersoneel in te zetten voor kleine hulp, zoals bloemen dragen en mensen begeleiden die moeilijk te been zijn. Het stadsbestuur ging daar helaas niet op in. Daarom gaan we nu zelf een handje toesteken - meehelpen aan een leefbare stad is immers een verantwoordelijkheid van elke Diestenaar - Zeker in de Allerheiligenperiode heeft een propere begraafplaats een grote emotionele waarde voor heel wat mensen”. Je kan op de vrijwillige hulp rekenen van 10 tot 12 uur en van 14 tot 16 uur.

hbvl.be, 30/10/2017 om 19:02 door Luc Weyens