Gemeenteraadszitting 25022019

Op 28 februari 2019, over deze onderwerpen: Activiteiten & Afdelingswerking, Gemeenteraad, Interpellaties
Gemeenteraad van 25.02.2019

Bij deze delen wij jullie de acties van N-VA Diest tijdens de gemeenteraadszitting van 25 februari 2019 mee.

Voor N-VA is veiligheid voor iedereen een hoofdzaak.

De fietsbrug, die vanuit Schoonaarde, Schaffen verbindt met de Saspoort (naar  de O. Van Audenhovelaan ).

Vele gebruikers voelen zich  onveilig, omdat deze brug langs beide zijden begroeid is met HOOG struikgewas.

Hierdoor wordt het gezichtsveld bemoeilijkt, omdat men geen overzicht heeft op de nabije omgeving, zowel zijdelings als naar voor.

Men rijdt of gaat bij wijze van spreken door een tunnel, die een beklemmend gevoel van onbehagen veroorzaakt.

Vooral in duistere (winter)tijden is dit nog meer aanwezig. Het gevoel van ‘gevangen’ te zitten, wordt dan zelfs nog vergroot  zeker wanneer de begroeiing in volle blad staat.

Er is weliswaar verlichting aanwezig, maar dit alleen volstaat niet.

Een mogelijke oplossing hiervoor is het regelmatig inkorten van dit struikgewas met een bepaalde breedte en tot onder ooghoogte van fietsers en/of voetgangers, zodanig dat ze een beter overzicht krijgen van de omgeving. Eventueel kan men besluiten om de hoge struiken te vervangen door laagblijvende begroeiing .

Een duurdere en minder milieuvriendelijke oplossing is het plaatsen van hoge  hekken over het ganse traject van de brug.

Daarom deze vragen:

Is het stadsbestuur bereid om maatregelen te nemen om deze onveiligheid weg te nemen?

Zoja, welke ingrepen zal de stad doen om deze situatie te verbeteren en de veiligheid van de gebruikers te vergroten?

Namens N-VA Diest Geert Nijs

Interpellatie voor het invoeren van het gebruik van de sticker voor  zorgverleners .

Zorgverleners vinden niet altijd een parkeerplaats dichtbij de woning van hun patiënt. Er gaat soms heel wat tijd verloren met het zoeken naar een geschikte parkeerplaats. Daarom willen wij als N-VA afdeling Diest pleiten voor de invoering van de sticker voor zorgverleners.

Met het plaatsen van deze sticker geeft de bewoner aan zorgverleners de toestemming om gedurende de zorgopdracht voor zijn garagepoort te parkeren. N- VA Diest is alvast voor de invoering van deze sticker in Groot-Diest. Deze sticker kan levens redden. Hierdoor krijgt de zorgverlener ook meer tijd voor het uitoefenen van zijn opdrachten.

Daarom stellen wij volgende vragen:

Is het stadsbestuur bereid om het gebruik van deze sticker in te voeren in Diest?

Is men bereid om een reglementering voor zorgverstrekkers daaromtrent op te stellen?

Is men bereid om deze sticker ter beschikking te stellen bij het onthaal in het stadhuis?

Deze maatregel wordt reeds toegepast in verschillende steden en gemeenten in Vlaanderen, het zou bijzonder positief zijn mocht deze sticker voor zorgverleners ook in Diest in gebruik komen.

Namens N-VA Diest Lydia Mertens

Inning van belastingen op leegstand en op verwaarloosde gebouwen.

Panden waar de leegstand problematisch is ontsnappen aan de belasting op leegstand en op verwaarloosde gebouwen.

Het is vanuit ons oogpunt belangrijk dat leegstand en verwaarlozing bestreden wordt en deze belastingen zijn hier een belangrijk element in. Wij zijn niet als enigen gewonnen voor deze strijd tegen leegstand en deze belastingsreglementen werden met overweldigende meerderheid goedgekeurd op 19/12/2016 (leegstand) en 25/9/2017 (verwaarloosde gebouwen).

Voor de volgende panden werd er geen belasting op leegstand , noch verwaarlozing geïnd.(antwoord op mondelinge vraag van Renaat Rijnders)

M. Theysstraat, het inmiddels gesloopte pand naast nr. 58
De Roos, de Jachthoorn, Grote Markt nr. 13
De Keyzer, Grote Markt nr. 24

Nu ben ik best bereid te geloven dat er op een moment van onoplettendheid of door een onvolkomenheid in de werkwijze al eens een leegstaand pand aan de aandacht ontsnapt maar hier is toch meer aan de hand denk ik.

Vandaar volgende vragen :

Kan u de werkwijze toelichten die men hanteert voor het in kaart brengen van leegstaande en verwaarloosde gebouwen (bevolkingsregister, verbruiksgegevens, fauna en flora…) ?
Overweegt men deze werkwijze verder te perfectioneren ? En welke eventuele verbeteringen heeft men voor ogen ?
Welke rol speelt ‘wonen aan de Demer’ hier in en hoe bekostigt men de werking van deze organisatie ?

Frederik Boone

fractieleider N-VA Diest

Interpellatie rond werken in functie van de heraanleg van de Winkelwandelstraat

Tijdens de zitting van het schepencollege van 21 januari 2019 werd een offerte goedgekeurd om proefsleuven te maken in de Winkelwandelstraat om een zicht te krijgen op de juiste ligging van alle leidingen in deze omgeving. Hiervoor werden van 4 februari 2019 tot en met 15 februari 2019 proefsleuven gegraven in deze buurt. De eigenlijke werken voor de heraanleg zijn ten vroegste gepland in het najaar van 2020.

Daarom stellen wij ons als N-VA Diest volgende vragen:

Hoe zal de omgeving er vanaf het begin tot de eigenlijke werken voor de heraanleg er uitzien?
Waarom wordt er zo laat met de eigenlijke heraanleg van de werken gestart?
Welke hinder zullen voorbijgangers en toeristen van deze werken ondervinden?
Welk imago zal deze omgeving krijgen gedurende deze werken en zal dit nefaste gevolgen zoals nog meer leegstand tot gevolg hebben?
Beperkt men zich dan enkel tot het in kaart brengen van de nutsleidingen?
Worden de kasseistroken in deze omgeving eveneens aangepakt?

Onze zorg gaat naar de veiligheid van de voetgangers en het behoud van het gezellige karakter van deze omgeving.

Bedankt voor uw reactie

Namens N-VA Diest Lydia Mertens