Een bloemetje voor Diest.

Op 17 februari 2020, over deze onderwerpen: Activiteiten & Afdelingswerking

4 keer per jaar zullen we iemand van Diest in de bloemetjes zetten voor hun bijdrage waar we als Diestenaar trots op mogen zijn.

Vandaag gaat ons bloemetje naar Julia Van Mechelen.

Boekbinderij Jan Camps en Julia Van Mechelen Statiestraat 40, 3290 Diest

In Vlaanderen zijn er nog maar weinig boekbinderijen actief. Gelukkig bevindt er zich één in Diest die geleid wordt door Jan Camps en Julia Van Mechelen.  In 1988 startte Jan de boekbinderij en vanaf 1995 begon Julia mee te werken.

Jan en Julia zijn gepassioneerd bezig met hun ambacht en vinden voor elk boek dat aangeboden wordt een gepaste oplossing.  Niet enkel restauratie van oude boeken krijgt bij hen veel aandacht, ook boeit hen het ontwikkelen van nieuwe technieken voor de conservatie en moderne bindingen. Ondanks de bedreiging van de digitalisering blijft er nog steeds een grote vraag naar restauratie van historische werken vanuit archieven en bibliotheken.

Hun hedendaagse creaties trokken de aandacht op wereldniveau, de boekbanden die ze ieder afzonderlijk inzonden, zijn geselecteerd voor de triënnale ‘Open-Set 2020’, een reizende tentoonstelling die halt houdt in New York, San Francisco, Salt Lake City en Austin.

Jan gaf jarenlang les in het boekbinden, ook Julia was een van zijn studenten. Julia was in een vorig leven kapster, maar besloot mee te gaan in de passie van haar man en stapte na haar opleiding aan de Academie van Genk in 1995 mee in de zaak. Het feit dat ze beiden geselecteerd zijn voor de triënnale, betekent dat zij een paar zijn dat elkaar voortdurend inspireert.  Het maakt hen uniek in Diest en in Vlaanderen.

Omwille van haar inspirerende en actieve rol in de ontwikkeling van de boekbinderij in Vlaanderen wil N-VA Diest Julia bijzonder in de bloemetjes zetten.