Stadsbestuur verbiedt standje N-VA Diest op braderie

Op 22 juni 2012

N-VA Diest had enkele weken geleden aan het stadsbestuur toelating gevraagd om met een standje op de Markt te mogen staan tijdens de zomerbraderie nu zaterdag. Net zoals we tijdens de kerstmarkt gedaan hadden eind vorig jaar, wilden we ook nu een tentje opstellen aan het Cleynaertsstandbeeld en daar een drankje aanbieden aan de bezoekers, zodat we met de Diestse bevolking een babbeltje konden doen. De opbrengst van de vrijwillige schenkingen hebben we toen aan een goed doel in Diest, Moeders helpen moeders, geschonken.

Op 30 mei hebben we ons verzoek formeel overgemaakt aan de centrummanager van de stad. Die zou dat agenderen op het schepencollege. Wekenlang kregen we echter geen antwoord, tot we gisteren, de dag voor de braderie van start gaat, pas een telefoontje kregen met de melding dat het schepencollege ons verzoek geweigerd had.

Voorzitter N-VA Diest Jeroen Overmeer: “Tot onze grote verbazing verbiedt het stadsbestuur ons dit nu. Blijkbaar hebben DDS en sp.a het moeilijk met de democratie en het recht op vrije meningsuiting. In normale steden worden dit soort sympathieke acties van politieke partijen altijd toegestaan. Ik vind dit ongelooflijk klein van dit stadsbestuur.”

Volgens het stadsbestuur is de middenstandsraad van Diest de organisator van de braderie en zijn zij het die zich verzetten tegen het standje van N-VA Diest. Jeroen Overmeer: “Wat een hypocrisie! Vorig jaar deden we onze kerstactie tijdens de kerstmarkt en dat was toen ook een organisatie van de Diestse middenstand en toen was er geen enkel probleem voor de stad, nu ineens wel. Het stadsbestuur moet de zwarte piet niet proberen door te schuiven naar de middenstandsraad, dat is bijzonder flauw. De stad is en blijft de eindverantwoordelijke om te bepalen wie er gebruik mag maken van het publieke domein. Maar op enkele maanden voor de verkiezingen heeft men blijkbaar niet graag dat de N-VA zich kan tonen aan de Diestenaren.”

N-VA Diest roept de burgemeester en de andere politieke partijen in Diest op om de komende maanden een faire verkiezingscampagne te voeren en dit soort van pesterijen achterwege te laten. N-VA Diest zal in haar eigen verkiezingsprogramma alvast een paragraaf toevoegen: als wij de komende jaren in  de meerderheid zitten, zullen we alle politieke partijen van gelijk welke kleur altijd toelating geven om zulke sympathieke acties te organiseren.

Er is duidelijk een nieuwe en democratische wind nodig in deze stad!

N-VA Diest blijft niet bij de pakken zitten. Vrijdag 22 juni starten we met een grote “Ronde van de Diestse Deelgemeenten” waarbij we op verschillende avonden alle cafeetjes in Molenstede, Schaffen, Deurne, Kaggevinne en Webbekom bezoeken. Op die manier wil N-VA Diest tonen dat we niet alleen voor de binnenstad aandacht hebben, maar dat we ook willen weten wat er leeft bij de bevolking in de deelgemeenten. Tegelijk steken we de plaatselijke horeca een hart onder de riem, een sector die het sowieso niet gemakkelijk heeft.