Oppositie wil meer inspraak in Citadeldossier

Op 5 maart 2015

Het vorige bestuur kocht de citadel over, nadat de militairen er vertrokken waren. "Een goede investering waar we nog altijd achter staan", zegt Rijnders. Op de vorige gemeenteraad werd beslist dat de stad de hulp zal inroepen van de Vlaamse Erfgoedkluis, die privépartners wil aantrekken. "Een financiële noodkreet", zegt Rijnders. "Het bestuur begint eindelijk in te zien dat het project helemaal alleen dragen, financieel onhaalbaar is." Het masterplan dat opgesteld is, is niet realistisch, vindt raadslid Rijnders. Bij een eerste schatting van de kosten in 2013, werd de totale kost op drie miljard geraamd. Een nieuwe studie raamt de kosten nog vele malen hoger.

Het allesomvattende plan voor de citadel dat nu voorligt, moet nog goedgekeurd worden. Of de N-VA zal toestemmen? "We willen eerst duidelijke informatie over het hele project", klinkt het.

"We willen zeker niemand uitsluiten van het dossier", reageert burgemeester Jan Laurys. "Natuurlijk willen we een zo groot mogelijk draagvlak creëren bij alle partijen, omdat het over een dossier gaat dat meerdere legislaturen zal meegaan." (SDB)