Omvorming citadel is onhaalbaar voor Diest

Op 5 maart 2015

De provincieraad van Vlaams-Brabant is steeds duidelijker de drijvende kracht achter de omvorming van de citadel tot een stedelijk ontwikkelingsgebied met cultuurhistorische waarde en tot een zone met parkgebied. Het ruimtelijk uitvoeringsplan van de site kan vanaf 3 april ingekeken worden in het stadhuis van Diest en het provinciehuis in Leuven, maar ook op de websites van de stad en de provincie.

Het kostenplaatje voor de realisatie van dit project overstijgt ondertussen echter de mogelijkheden van het stadsbestuur. ‘Wij hadden een ruwe schatting van het kostenplaatje voor de oplevering van de oude courtinegebouwen’, zegt burgemeester Jan Laurys (DDS). ‘De detailstudie die gemaakt is door het Oostendse bureau MOP Urban Design toont echter aan dat die kosten veel hoger zullen oplopen. Daarom hebben we de Participatie Maatschappij Vlaanderen (PMV) opdracht gegeven om te kijken of de privésector kan betrokken worden. Als dat geen optie is, kan het zijn dat we het project tijdelijk in de koelkast moeten stoppen.’

Huren

Laurys gaat er ondertussen nog steeds van uit dat een gedeelte van de administratieve diensten van de stad zal worden verschoven naar de citadel. ‘In een eerste fase verplaatsen we een aantal diensten naar het gebouw van het OCMW in de Hasseltstestraat’, zegt hij. ‘Als de citadel klaar is, kunnen we verder decentraliseren.’ Laurys sluit niet uit dat de volledige ontwikkeling van de site uiteindelijk door een privépartner zal gebeuren. ‘In dat geval kan de stad een gedeelte van de kantoren huren’, zegt hij.

De kosten voor de voorbereiding van het dossier lopen ondertussen ook zwaar op. Raadslid Renaat Rijnders (N-VA) vroeg tijdens de gemeenteraad duidelijkheid. Uit het antwoord van de diensten blijkt dat de stad 1.110.068 euro betaalde voor de aankoop van het domein. De kosten van de landmeter, 23.420 euro, werden door de provincie gesubsidieerd. De stad draait verder op voor ongeveer 44.000 euro aan studieopdrachten. Het aandeel van de provincie daarin is meer dan 138.000 euro. Voor de verdere ontwikkeling van het masterplan keurde de gemeenteraad nog een budget goed van 160.000 euro. Ten slotte worden de kosten voor het opentrekken van het project naar de privésector begroot op 150.000 euro.

Jan Laurys:

‘Ik sluit niet uit dat de volledige ontwikkeling door de privésector gebeurt’

De citadel moet een zone met parkgebied worden.