Nieuw mobiliteitsplan

Op 11 april 2011

Op de gemeenteraad van 28 maart 2011 werd het nieuwe mobiliteitsplan van het stadsbestuur goedgekeurd. Enkele dagen later vond een informatiesessie plaats voor de bevolking. Opvallend: de Sint-Joriszaal was tot de nok toe gevuld en er werden nogal wat kritische opmerkingen geuit op de plannen van het stadsbestuur. Enkele bestuursleden van N-VA Diest gingen luisteren en kwamen met een dubbel gevoel buiten.

WAT HOUDT HET NIEUWE MOBILITEITSPLAN PRECIES IN?

verkeerslussen mobiliteitsplan Diest

• Het stadscentrum wordt autoluw: het verkeer in de binnenstad wordt geconcentreerd in vier verkeerslussen (zie plannetje).

• In een 30-tal straten wordt de rijrichting omgedraaid of eenrichtingsverkeer ingevoerd.

• De Grote Markt wordt (nog) niet verkeersvrij gemaakt, maar er komt wel eenrichtingsverkeer van de Botermarkt naar de Koning Albertstraat. Er komt geen verbinding meer tussen de Kaai en de Grote Markt.

• Halve dagtarieven worden duurder en we zullen in meer straten moeten betalen om te
parkeren. Ook de parkeertickets worden duurder, behalve voor wie minder dan 1 uur parkeert in een handelsstraat.

• Al deze veranderingen worden over enkele maanden al ingevoerd, op 4 juli.

• Het stadsbestuur wil ook een ondergrondse parking bouwen onder de Veemarkt, maar
die zal er ten vroegste in 2014 komen.

GEEN POLITIEKE SPELLETJES

N-VA Diest is niet van oordeel dat dit plan een moordaanslag op de binnenstad inhoudt, maar uit enkele bedenkingen, zowel positieve als negatieve. We zetten ze hieronder voor u op een rijtje.

EEN GOED PLAN…

1. N-VA Diest is vooral blij met de beslissing om een ondergrondse parking te bouwen onder de Veemarkt. Diest heeft immers dringend nood aan meer parkeerplaatsen in het centrum. Ook voor de winkels en de horeca is dit heel belangrijk!

2. Parkeren in Diest wordt een beetje duurder maar blijft in vergelijking met andere steden toch nog heel goedkoop. Het eerste kwartier is gratis en wie een uur parkeert in een handelsstraat, betaalt slechts € 0,50.

3. Het lussensysteem volgt een duidelijke logica en zal vele andere straten in het centrum ontlasten. Mogelijk zitten er nog kleine foutjes in het plan, maar zowel schepen Koninckx als burgemeester Jan Laurys toonden zich bereid om alle opmerkingen van de bewoners goed te bestuderen.

… MAAR WAT MET DE TIMING?

1. N-VA Diest vraagt zich af of het niet logischer zou geweest zijn als al die aanpassingen pas ingevoerd zouden worden NADAT de ondergrondse parking onder de Veemarkt er effectief ligt? Nu moeten we daar nog jaren op wachten.

2. Bovendien moeten er nog heel wat werken aan de Ring uitgevoerd worden. Al het verkeer langs vier belangrijke lussen sturen, zet immers heel wat druk op de toegangspoorten op de Ring. Schaffensepoort bijvoorbeeld dreigt een probleem te worden, zeker als je weet dat er op de Ezeldijksite heel wat nieuwe woningen gebouwd worden en alle auto’s van die mensen via de Schaffensestraat de site binnen en buiten moeten rijden. Ook in de binnenstad zullen er met het openleggen van de Demer de komende jaren nog een aantal werken plaatsvinden.

N-VA Diest is tot slot ook bezorgd over de veiligheid van de schoolkinderen. De vier verkeerslussen lopen immers langs een aantal scholen in de stad. Hopelijk kan het stadsbestuur hier nog extra aandacht aan besteden.

Wat vindt u van het mobiliteitsplan?
Laat het ons weten:
diest [at] n-va.be