N-VA wil zwemuurtje voor vrouwen afschaffen

Op 22 april 2011

De nieuwe Diestse N-VA-afdeling wil dat het stadsbestuur het maandelijkse zwemuurtje voor vrouwen in het stedelijke zwembad afschaft.

Volgens de partij is de 'Ladies Swim Night' van schepen van Sport Murat Celik (sp.a.ok) bedoeld voor moslimvrouwen. "Mannen en vrouwen van elkaar scheiden, hoort niet meer thuis in onze westerse samenleving", klinkt het bij N-VA. "In de 21ste eeuw moeten vrouwen hun schoonheid niet verbergen, maar moeten mannen zich beheersen. Dit is segregatie, geen integratie. N-VA wil dat het stadsbestuur dit zwemuurtje voor vrouwen zo snel mogelijk afschaft."

"Het tegendeel is waar", reageerde schepen Murat al eerder op de kritiek. "Alle vrouwen zijn welkom. We streven naar een verzameling van alle soorten vrouwen. Als schepen van Sport, Integratie en Emancipatie wil ik iedereen motiveren om aan sport te doen."

Volgens de schepen kwamen er tijdens een zwemuurtje zestig dames opdagen, waaronder tien allochtone vrouwen. "Het initiatief is dus een groot succes", zegt hij nu. "We hopen dat we deze vrouwen nu kunnen motiveren om ook buiten het zwemuurtje naar het zwembad te komen of zich aan te sluiten bij een zwemclub. Binnenkort gaan we het zwemuurtje evalueren en beslissen we of we er mee verder gaan."