N-VA WIL AANPASSING VAN NIEUW VERKEERSCIRCULATIEPLAN

Op 5 juni 2012

N-VA Diest wil een aanpassing van het nieuwe verkeerscirculatieplan in de binnenstad om het fileprobleem op de ring op te lossen. De partij vindt dat het na de schooluren misloopt vanaf de parking van provinciedomein Halve Maan tot aan de Hasseltsepoort. Volgens schepen van Mobiliteit en Verkeer Flor Koninckx (SP.A.OK) zijn er geen wijzigingen nodig.

De stad Diest voerde op 4 juli 2011 het nieuwe verkeerscirculatieplan in. Er werden onder meer vier nieuwe lussen gecreëerd in het centrum en de rijrichtingen in een twintigtal centrumstraten veranderd. "Het doel van het stadsbestuur is het centrum verkeersluw te maken door zoveel mogelijk verkeer dat er niet moet zijn, uit het centrum te weren", zegt Jeroen Overmeer van N-VA. "Maar het plan doet veel extra verkeer op de Diestse ring belanden. De ring kan dit extra verkeer niet altijd aan." Overmeer doelt vooral op het gedeelte van de Diestse ring van de Omer Vanaudenhovenlaan en de Koningin Astridlaan tot aan de Hasseltsepoort. Als de scholen net uit zijn, staat er vaak een lange rij auto's aan te schuiven tussen het provinciedomein Halve Maan en de Hasseltsepoort. "Als ik vanaf de tennisclub met de auto 150 meter rijd tot aan de Hasseltsepoort, ben ik vijftien minuten kwijt", verklaart Overmeer. "Dit zou niet mogen in een klein stadje als Diest. Vijftien minuten zijn misschien niet van levensbelang, maar toch ergerlijk als je dit traject elke dag moet afleggen. Vroeger reed ik via de Mariëndaalstraat en de Rozengaardstraat. Nu kom ik meteen op de ring terecht. De vraag is hoeveel straten verkeersluw moeten gemaakt worden en of bepaalde straten niet beter kunnen gebruikt worden om de ring te ontlasten."

Busbaan

Volgens schepen Koninckx werd het fileprobleem grotendeels opgelost door de aanpassingen aan het Rasop-kruispunt in mei. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) Vlaams-Brabant paste de instelling van de verkeerslichten aan. N-VA ontkent dit. "Er zijn niet alleen fileproblemen aan de Rasop-zijde van de ring", aldus Overmeer. N-VA verduidelijkt dat de partij het volledige verkeerscirculatieplan 'niet weg wil smijten'. "We zijn niet tegen verkeerslussen op zich", aldus Overmeer. "Er staan ook zeer positieve elementen in het plan. We willen enkel dat de volgende bestuursploeg een grondige evaluatie doet en het verkeerscirculatieplan herbekijkt, zodat alle foutjes kunnen verwijderd worden." Volgens schepen Koninckx maakt N-VA van een mug een olifant. "De jongste maanden staan de wagens hooguit verscheidene minuten aan te schuiven aan de Hasseltsepoort", beweert hij. "Dit gebeurt enkel tussen 15.30 en 16 uur. Hiervoor gaan we geen aanpassingen doen aan het verkeerscirculatieplan. We gaan wel de busbaan aan de Hasseltsepoort verwijderen. De busbaan verlengt de files, waarbij de bussen meestal zelf achteraan de files moeten aanschuiven. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Maar dit is de enige aanpassing die we zullen doen."