N-VA Diest vraagt aandacht voor het warandestadion.

Op 26 augustus 2015, over deze onderwerpen: Sport

In een brief aan het college van burgemeester en schepenen kaart Renaat Rijnders de situatie van het Warandestadion aan.

Renaat stelde volgende vragen aan het stadsbestuur:

1. De ingang naar de kantine van Sparta Schaffen is nu beveiligd door een stevige metalen poort. Dat zal zeker helpen om het vandalisme (dat er nog steeds constant aanwezig is) aan te pakken.

Hoe komt het dat de ingang naar de kantine van Sparta Schaffen als eerste beveiligd is niettegenstaande KFC Diest al jaren  het Warandestadion gebruikt en Sparta Schaffen nog maar recent.

Voor wanneer voorziet men bij de ingang voor KFC Diest ook zo een hekken?

Ook daar heeft men constant problemen met vandalisme .

Is er nooit gedacht om er camera’s te plaatsen (desnoods nepcamera’s) want het effect van camera’s valt niet te onderschatten.

2. Wanneer wordt de nieuwe stookketel(wandcondensatieketel?) voor de kantine KFC Diest geplaatst.

De huidige ketel voldoet niet meer op gebied van veiligheid en bij het plaatsbezoek is gezegd dat  de financiën hiervoor voorzien zijn in 2015

3. Wanneer zullen de WC’s gefatsoeneerd zijn?

Nog steeds een schande.

Reeds in 2013 aangekaart. Ook hiervoor is gezegd dat de middelen voor 2015 voorzien zijn.

Dit is echt dringend en absoluut geen uithangbord voor Diest.

Het antwoord van het stadsbestuur op deze drie vragen:

Geacht raadslid

Wij hebben uw mailbericht van 26 augustus 2015 goed ontvangen. Gelieve onderstaand een antwoord te vinden op de door u gestelde vragen betreffende het warandestadion.

1.       Vandalismebestrijding.

De lokalen onder de zittribune zijn op vraag van de voetbalclub al meer dan 20 jaar beveiligd met een inbraakalarm dat erg functioneel blijkt. Toch is herhaaldelijk vandalisme vastgesteld. De stad is van plan dat vandalisme aan de kant van de zittribune op een fysieke manier onmogelijk te maken. De eerste stap was de plaatsing van een metalen poort aan de ingang naar de zittribune aan de kant van de kantine van Sparta Schaffen. Hiervoor konden wij nog gebruik maken van een poort die werd bewaard tijdens de sloop van de voormalige stadsmagazijnen.

Ook de ruimte onder de zittribune aan de kant van KFC Diest zal afgeschermd worden met een hekwerk in de loop van 2016.

Tevens zullen de vensters aan de kleedkamers voorzien worden van een traliewerk. Camerabewaking kan dan later nog zo nodig. Goede vandalismebestendige toestellen zijn niet goedkoop.  De politie heeft gesteld dat het kortstondig plaatsen van het mobiel camerasysteem weinig of geen nut heeft  gezien er tijdens deze periode hoogstwaarschijnlijk niemand het in zijn hoofd haalt om strafbare feiten te plegen onder het oog van de camera’s en dit effect ophoudt van het ogenblik dat er geen camera’s meer hangen. Omtrent nepcamera’s stelt de politie het effect op langere termijn in vraag omwille van het uitblijven van reacties op bepaalde handelingen.

In overleg met de politie is in eerste instantie een onderzoek gestart naar camerabewaking langs de kant van de staantribune omwille van het vandalisme en de inbraken aldaar in de loop van 2015. Deze lokalen zijn niet uitgerust met een inbraakalarm. Er is na intensief voorafgaandelijk onderzoek een vrijblijvende offerte van € 16.000 ingediend voor plaatsing van 5 vandalismebestendige camera’s kant staantribune. Het bestuur zal bij de budgetbesprekingen 2016 deze uitgave in overweging nemen.

De reden waarom het hek aan Sparta Schaffen als eerste geplaatst is, is een gevolg van de onderhandelingen medio 2014 over het gezamenlijk gebruik van het warandestadion door Sparta en KFC Diest. Voor KFC was het een onmogelijke zaak dat Sparta Schaffen beurtelings met KFC Diest zou gebruik maken van de grote kantine. Wel wilde KFC Diest de kleine kantine ter hoogte van het skateterrein ter beschikking stellen. Noodgedwongen heeft Sparta Schaffen deze kleine kantine in gebruik genomen. Van bij de aanvang van de besprekingen is gebleken dat deze kantine veel te klein zou zijn. Daarom heeft Sparta Schaffen om een uitbreiding gevraagd door een gesloten poort tot boven toe waardoor de ruimte onder de zittribune bijkomend als kantine in gebruik kan genomen worden. De stad vond dat geen optie omwille van de veiligheid. Een snelle ontruiming van de zittribune bij grote manifestaties moet gewaarborgd worden. Uiteindelijk was de plaatsing van een volledig openschuifbaar hekwerk zoals recent geplaatst het beste compromis. De diverse vandalenstreken aan de kant van de kantine Sparta Schaffen in de loop van het voetbalseizoen 2014-2015 (brandstichtingen, besmeuring van pas geverfde wanden, intrappen van deuren, diefstal ondanks het inbraakalarm,…) zijn een bijkomende verantwoording voor de plaatsing van het hek.

2.       Nieuwe stookketel kantine KFC Diest

Hiervoor werd door de dienst patrimonium een offerte opgevraagd en is een bestelbon opgemaakt die volgende week verstuurd wordt.  De plaatsing van deze CV-ketel zal dan ook in de loop van komende weken kunnen gebeuren.

3.       Toiletten

Deze zijn inderdaad in een lamentabele toestand.  De oorzaak hiervan is vooral gelegen in het feit dat de wandtegels loskomen door indringend vocht in de muur.  In eerste instantie hebben onze Technische Uitvoeringsdiensten gesteld dit aan te pakken door middel van de plaatsing van een voorwand in trespaplaten. Na overleg met onze dienst patrimonium onderzoeken wij thans evenwel of een drooglegging van de muren en herbetegeling op termijn evenwel niet voordeliger uitkomt, zij het dat deze werken wel wat langer zullen duren. We vinden het belangrijk deze optie grondig te onderzoeken gezien de plaatsing van Trespapanelen eerder neerkomt op symptoombestrijding maar geen oplossing biedt aan het eigenlijke probleem van de vochtige muren. De vrees is dan ook terecht dat bij de keuze van Trespapanelen er op termijn schimmelvorming gaat optreden op de wand die op dat moment niet meer kan worden bestreden.

Wij kunnen u tevens meedelen dat ondertussen ook nog een aantal werken werden uitgevoerd aan de elektrische installatie teneinde deze in orde te brengen met de geldende voorschriften en er opdracht werd gegeven aan een dakwerker voor herstelling van een mankement aan het dak van de tribune.  Door onze Technische Uitvoeringsdienst werd tevens de riolering aangepakt en kasseien van de toegangsweg langsheen de tribune heraangelegd.

Wij hopen u hiermee afdoende te hebben geïnformeerd.

Met de meeste hoogachting,

Namens het schepencollege (goedgekeurd in zitting van 7 september 2015),

Hieronder: foto's van de toiletten in het stadion.

De toiletten in het Warandestadion zijn er erg aan toe.