Lieten zou zelf lobbyen voor megacomplex in Limburg

Op 1 juni 2012

Vlaams minister Ingrid Lieten (sp.a) noemde de beslissing van haar collega van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) om een milieuvergunning toe te kennen aan Uplace 'onbegrijpelijk'. 'Maar ondertussen lobbyt Lieten zelf voor een gigantisch winkelcomplex in Beringen', zegt Jeroen Overmeer, de N-VA-lijsttrekker in Diest en nationaal N-VA-woordvoerder. Het gaat om het Be-Mine-complex in Beringen, dat in 2020 de deuren hoopt te openen. 'Ik stel verbijsterd vast hoe Lieten al maanden lobbyt voor een gigantisch winkelcomplex van 28.000 vierkante meter in Beringen', zegt Overmeer. 'Via de Limburgse Reconversie Maatschappij (LRM) sponsort Lieten Be-Mine met liefst 15 miljoen euro. Ondertussen protesteert ze tegen een soortgelijk project in Machelen.' De N-VA Diest noemt het winkelcomplex in Beringen een ramp voor de Diestse middenstand. Ook Jan Laurys (CD&V), Vlaams Parlementslid en burgemeester van Diest, reageert vol onbegrip op de 'deloyale' houding van minister Lieten in het Uplace-dossier. 'Ik stelde de minister onlangs vragen over Be-Mine', zegt Laurys. 'Haar argumenten om dat project te promoten, gebruikt ze nu schaamteloos tegen Uplace. De selectieve verontwaardiging van Lieten is wraakroepend. Uplace is een engagement uit het verleden, waarvoor ook sp.a-excellenties tekenden. Caroline Gennez maakte er geen probleem van bij de regeringsonderhandelingen. Nu op de kap van Joke Schauvliege bakzeil halen, is populistisch en onaanvaardbaar', zegt Laurys. Het kabinet-Lieten wou gisteren niet officieel reageren, maar in het parlement gaf Lieten wel al aan dat ze 'geen voorstander is om overal in het wilde weg shoppingmalls in te planten'.