Houding Lieten is totaal ongepast

Op 1 juni 2012

"Totaal ongepast" en "deloyaal tot en met". Zowel Vlaams minister-president Kris Peeters als N-VA-voorzitter Bart De Wever is verbolgen over de houding van Vlaams minister Ingrid Lieten (sp.a) in het dossier-Uplace. Zij schoot de milieuvergunning van haar Vlaamse collega Joke Schauvliege (CD&V) voor het shoppingcenter publiekelijk af. Peeters zegt Lieten nu de wacht aan. "Als sp.a zich morgen (vandaag, red.) niet collegiaal opstelt, is er een groot probleem." Lieten en haar partij dénken niet aan opstappen.

"Dit is niet voor herhaling vatbaar", zei Kris Peeters (CD&V) enkele weken geleden, toen Lieten terugkrabbelde nadat de Vlaamse regering beslist had de 'echtscheidingstaks' te verdubbelen. Maar kijk, enkele weken later hakt Vlaams milieuminister Joke Schauvliege de knoop door in het stekelige dossier rond het megashoppingcenter Uplace, en wie is er als eerste bij om de beslissing af te schieten? Juist. Ingrid Lieten. Ze noemde het besluit van haar collega in een mededeling "onbegrijpelijk". Dat pikken coalitiepartners N-VA en CD&V niet. "Als je binnen de regering in de rug wordt geschoten, is dat deloyaal tot en met", reageerde Bart De Wever. "Totaal onverantwoord." Ook N-VA-minister Geert Bourgeois pikt de houding van Lieten niet. "Sp.a moet zich aan beslissingen houden. Het gaat niet op om zich daar nu van te distantiëren. Dat is niet netjes", klonk het gepikeerd.

Hypocriet

Voor Kris Peeters is de maat vol na de zoveelste aanvaring met Lieten en haar partij. "Ik vraag aan iedereen, ook aan sp.a, om niet in te gaan tegen genomen beslissingen omdat er verkiezingen aankomen of om welke reden ook. Een team moet zich collegiaal opstellen, ook in moeilijke dossiers. Als sp.a zich morgen (vandaag, red.) tijdens de wekelijkse ministerraad niet collegiaal gedraagt, is er een groot probleem", aldus de minister-president. "Maar ik ga ervan uit dat alle collega's en mevrouw Lieten in het bijzonder zich zullen houden aan de afspraken." Met andere woorden: Lieten en sp.a moeten zich vandaag schikken en plooien, of de Vlaamse regering zit in een diepe crisis. De houding van sp.a is vooral in het verkeerde keelgat geschoten omdat Lieten volgens Peeters maar al te goed wist hoe het met de zaak gesteld was. "De sp.a wist van bij de start van de regering dat deze beslissing tot de bevoegdheden van minister Schauvliege behoorde en ze heeft dat geaccepteerd. In de vorige Vlaamse regering is dit dossier zeven keer op tafel gekomen, in deze regering liefst zestien keer. En geen enkele keer waren er negatieve opmerkingen van sp.a-ministers. Ze moeten dus niet doen alsof dit uit de lucht komt vallen." Zowel CD&V als N-VA verwijt Lieten ook een inconsequente, zelfs hypocriete houding tegenover shoppingcenters. Want terwijl ze zich fel verzet tegen Uplace in Machelen, heeft Lieten een groot complex in Beringen - in haar eigen provincie Limburg - vurig verdedigd, zo merkte Peeters op. Vlaams Parlementslid en burgemeester van het naburige Diest Jan Laurys (CD&V) vindt de "selectieve verontwaardiging" van Lieten zelfs "wraakroepend". "Haar houding is plat populistisch", zegt Laurys nog. "Dezelfde argumenten die ze aanhaalt tegen Uplace, gebruikt ze schaamteloos voor het project in Beringen." Ook Jeroen Overmeer van N-VA Diest is "verbijsterd" over haar twee maten en gewichten.

Geen commentaar

Lieten zelf hield gisteren de lippenstijf op elkaar, al belde ze naar verluidt wel met Kris Peeters. Haar voorzitter Bruno Tobback liet er daarentegen geen enkele twijfel over bestaan dat sp.a en Lieten in de Vlaamse regering blijven. "Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om ook maar één sp.a-minister te vervangen." Hij blijft dus pal achter Lieten staan. "Niemand kan toch verrast zijn dat ze kritisch is voor de milieuvergunning? Zeker aangezien ze de beslissing pas een halfuur voor de persconferentie te horen heeft gekregen." Bovendien tilt sp.a er zwaar aan dat allerlei gevraagde randvoorwaarden over de mobiliteit niet zijn opgenomen in de milieuvergunning. Wellicht zal de Vlaamse regering vandaag de rangen sluiten. Alweer. Maar van harte zal het niet zijn.