Bewoners van Peetersstraat zijn zwaar vervoer beu

Op 31 mei 2014

PeetersstraatDe bevoorrading van de vestiging van Delhaize in het centrum van Diest gebeurt steeds via dezelfde route. De vrachtwagens rijden de stad binnen via de Hasseltsestraat en vervolgen hun route via de Wolvenstraat, Peetersstraat en Mariëndaalstraat. Nadat ze hun levering hebben voltooid, verlaten ze de binnenstad via de Koningin Astridlaan. "Omdat we merkten dat het zware transport scheuren en barsten veroorzaakt aan ons huis in de Peetersstraat, hebben we al meerdere keren aan het stadsbestuur gevraagd om de transportroute van Delhaize te herbekijken", vertelt Elly Leus. "Er zijn intussen scheuren ontstaan in de muren en plafonds van de leefruimtes die uitgeven op de Peetersstraat, er zitten diepe scheuren in de voorgevel en in de sierstenen van de ramen van de voorgevel."

Elly en haar man Fred wonen in het beschermde pand 'Cleyn Antwerpen' uit 1700. In oktober 2011 stortte een deel van de kroonlijst tussen de dakgoot en de gevel naar beneden. "Door de trillingen van het zware vervoer ontstond een diepe barst in de kroonlijst", zegt Elly. "We hadden dit al gemeld aan Onroerend Erfgoed. Voordat de herstellingswerkzaamheden konden starten, is een deel van vijftig centimeter naar beneden gevallen en op de stoep uit elkaar gespat. Gelukkig wandelde er op dat moment niemand voorbij ons huis. Er had een zwaar ongeluk kunnen gebeuren."

Duizenden euro's betaald

De restauratie kostte uiteindelijk 9.932 euro, waarvan Fred en Elly zelf 5.932 euro moesten betalen. "Er rijden dagelijks twee tot drie zware vrachtwagens met oplegger voorbij", zegt het koppel. "We voelen de trillingen in ons huis. Ons pand kwam in 2004 op de lijst van beschermde monumenten terecht. Het is schrijnend dat de bevoorradingsvrachtwagens van Delhaize zoveel schade aanrichten."

Ook de eigenaars van andere historische panden in de Peetersstraat en Wolvenstraat klagen over barsten en scheuren. "Er zit een diepe scheur in de voorgevel", zegt de eigenares van een huis uit de zestiende eeuw, dat ook in 2004 werd beschermd. "De zware vensterbank uit natuursteen in ons huis is in twee stukken gebarsten. Ook in de badkamer en slaapkamer zitten brede scheuren. Ons huis heeft dus ook serieuze schade."

Oppositiepartij N-VA kaartte het probleem aan op de gemeenteraad. "De stad heeft de toelating gegeven aan Delhaize om die route te gebruiken", klonk het bij Hilde Kapsers. "Dit is voor het eerst dat het probleem ons ter ore komt", zegt burgemeester Jan Laurys (DDS). "De stad heeft die route niet uitgestippeld. Maar Delhaize mag gewoon alle legitieme wegen in de stad gebruiken. Als er zich problemen voordoen, kan die route eventueel in samenspraak met de firma worden aangepast. We zullen dit nu verder bekijken."